Wednesday, November 26, 2008

Haji Di Papan

Pada masa umat Islam berlumba-lumba ingin menunai fardhu haji di Makkah, terdapat segelintir umat Islam yang khusyuk mengerjakan haji di sebuah warung kopi. Teringat saya akan filem melayu 'DOREMI' , arahan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee bilamana isterinya mengamuk membawa parang dan menetak papan haji (dam).

Realitinya, bila bermain haji (dam) hilang dunia lain, terbengkalai segala urusan lain. Mana tidak mengamuk isteri apabila disuruh membeli ikan memakan masa berjam-jam. Malahan satu kerjapun tidak menjadi. Seorang peniaga muda di sebuah warung dengan berseloroh bersuara;

"Semua pemain haji tu isteri dia sayang, manakan tidak isterinya tak payah lagi melayan kerenah mereka di rumah"

Dia bersuara lagi, "Kalau yang kaki solat tu, akan balik solat zohor apabila hendak masuknya waktu solat asar. Bakinya tu kantoi je..."

Fenomena ketaksuban masyarakat kita kepada bermain haji ini begitu ketara pada tahun 70-an lagi, apabila di setiap kedai gunting rambut disediakan dengan papan haji. Sekarang, kebanyakannya menyediakan akhbar-akhbar harian. Pun begitu, masih terdapat insan-insan yang mewarisi permainan ini. Pada masa saya bertugas di Kuala Terengganu dahulu, di bawah sebatang pokok besar di tengah-tengah bandar Kuala Terengganu disediakan papan haji ini. Saya lihat sudah ada perlawanan haji belumpun matahari keluar. Begitu sekali komitmen yang ditunjukkan oleh penggemar permainan ini. Saya tidak kata permainan ini salah tapi sekiranya kita sebagai pemainnya tidak bijak mengatur masa untuk kita, agama dan keluarga di mana manfaatnya.

Saya pernah dengar seorang ustaz menyindir di dalam kuliahnya, "Main haji ini apabila kita sudah dapat taraf haji maka lagi buruk fiil perangainya. Bayangkan, apabila dah jadi haji, kiri, kanan, belakang dan depan semua boleh kita makan. Tidak kiri halal haram lagi."

Manfaat haji ini barangkali boleh dijadikan sebagai platform untuk bapa mentua dan menantu yang sama-sama 'kaki haji' menegur sesama mereka.

Kebetulan suatu masa mereka bertarung di papan haji yang sama, kata mentua apabila menantunya asyik memakan biji damnya, "Kau ni asyik makannn...je... kerja malas".
Mentua sindir sebab menantunya itu malas kerja kerana asyik di papan haji sahaja.
Bila tiba giliran mentuanya naik haji, sindir menantunya pula, " Hai ayah ni kerap naik haji... sembahyang dan puasa tak nak..."
Menantunya menyindir sebab ayahnya itu tidak pernah dilihat bersolat dan puasa.

Seandainya papan haji dijadikan platform sedemikian, itulah manfaatnya. Walaupun begitu berpada-padalah.

2 comments:

Cikli said...

main haji ni jadikan otak kita berjalan. kalu tengah cirit lagi baik sebab lupa sakit perut sekejap.

pokmudo said...

jangan taksub sudah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...