Tuesday, November 11, 2008

Virus 3 Serangkai

Seorang ustaz berkuliah, katanya; Imam Ghazali mengenalpasti 3 perkara penyakit hati yang kronik, iaitu hasad dengki, 'ujud dan takabur.

Umum mengetahui, ketiga-tiga penyakit ini sememangnya membawa virus yang berbahaya. Rata-rata manusia apabila dihinggapi virus ini akan 'koma' yang berpanjangan (lupa diri). Perasaan hasad dengki akan mengundang bahana yang besar. Apa tidaknya, perasaan cemburu, dengki, khianat yang bersarang di hati tidak akan senang apabila melihat orang lain senang, mewah, gembira, berjaya dan sebagainya. Perasaan yang bersarang di dalam hati seseorang insan yang berkedudukan rendah sehinggalah ke kedudukan yang tertinggi dalam masyarakat ini akan memakan sifat-sifat mahmudah. Virus inilah yang menyebabkan berlakunya penyakit sosial seperti samun, rogol,bunuh,curi,ragut,rompak dan sebagainya. Bahkan fenomena ini juga dapat dilihat dari perbezaan fahaman politik yang membawa kepada sekat projek dan sekat peruntukan dengan pelbagai cara. Bagi yang di dalam wadah yang sama pula, wujud perasaan hasad dengki kerana merebut jawatan demi kemewahan hidup maka berlakulah fenomena baling membaling, kata-mengata dan seumpamanya lagi.

Begitu juga dengan virus 'ujud, iaitu perasaan tinggi diri yang mana timbul perasaan 'aku sahajalah yang layak kerana kebijaksanaanku'. Kita lihat, masing-masing mengaku dialah yang layak dengan membawa berbagai visi bagi mengubah kelompoknya. Situasi ini sehingga membawa kepada saranan diwujudkan satu slot "Debat Terbuka" di kalangan calon yang akan bertanding merebut jawatan. Inilah akibatnya apabila perjuangan bermatlamatkan kemewahan dan lupa tentang 'Hari Kebangkitan'.

Wujud rasa bangga diri atau disebut takabur kerana kejayaannya mengadakan atau membuat sesuatu perkara atau projek. Pendek kata, semua unsur mazmumah berada di sini.

Tegasnya, perjuangan yang berlandaskan syariat demi mendaulatkan agama Allah akan menjamin keharmonian hidup baik di dunia mahupun di akhirat. Perjuangan yang berlandaskan nafsu semata-mata akan membawa kepada kehancuran. Keterbukaan Tuan Guru Y.A.B MB Kelantan kepada semua kaum perlu diteladani. Saya masih ingat kata-kata tok guru semasa baru-baru memerintah Kelantan dahulu, lebih kurang begini; "Bercakap atau berceramah agama berlatar belakangkan masjid atau mimbar tidak sama dengan berceramah berlatar belakangkan negeri atau negara". hayatilah kata-kata Tuan Guru itu.

3 comments:

tcc said...

masuk blog ambo atek pok muda......

pokmudo said...

Insya-Allah tcc... koho-koho tu

Cikli said...

bukan mimbar atau masjid....bersandar tiang seri balasoh.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...