Saturday, November 1, 2008

Masuk Bakul Angkat Sendiri

Kita sering mendengar ungkapan-ungkapan begini;

1. Cerita seorang mekanik:
"Dulu kereta dia tu teruk, dia dah bawa ke macam-macam bengkel tapi macam tu juga. Lepas dia bawa pada saya , saya tengok dan saya baiki. Sampai sekarang keretanya ok. Tak pernah meragam"

2. Seorang dukun/bomoh memerihal kebolehannya:
"Pesakit tu dah teruk dan dah ramai bomoh cuba ubatinya tapi tak sembuh. Akhirnya, dia jumpa saya dan saya ubatinya, sekarang dia dah sihat"

3. Seorang Tukang turut bercerita tentang kelebihannya mengatasi kepakaran tukang lain dan berbagai lagi.

4. Seorang ### ghairah bercerita setelah dia mendapat percalonan yang banyak :
"Sekarang 'akar umbi' mahukan perubahan dan hanya memilih ### yang dirasakan mampu membawa ### hala tuju yang lebih cemerlang."

5. Seorang +++ juga berhujah:
"Hanya @@@ sahaja yang dapat membela dan membangunkan ###"

Kata-kata kita kekadang bukan sekadar masuk bakul angkat sendiri, tetapi boleh membawa kepada syirik. Nauzibillah!

2 comments:

Cikli said...

akar umbi= ubi kayu

pokmudo said...

jangan jadi ghale sudah, kuat belit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...