Tuesday, November 4, 2008

Islam itu Indah

Kalut, heboh, menyibuk dan bermacam-macam ungkapan seumpamanya lagi yang boleh diutarakan bagi menceritakan situasi sekarang. Isunya apa? Isu yang memang sensitif, iaitu "Ketuanan Melayu". Sememangnya, ramai yang sedar tentang "kontrak sosial", bagaimana orang-orang melayu menerima kerakyatan orang-orang bukan melayu dan sebagai imbangannya orang-orang melayu diberi "Hak Keistimewaan Orang-orang Melayu".

Pok Mudo bukan tidak sensitif tentang isu ini tetapi Pok Mudo lebih sensitif jikalau agama Islam dipersendakan oleh orang-orang yang beragama Islam sendiri, khususnya isu murtad. Itu isu yang amat besar tetapi sendaan yang kecil-kecil yang lama-kelamaan boleh menjadi barah dalam masyarakat islam seperti hidup ala barat yang tiada batasan 'jantan' dan 'betina', lelaki berantai leher, bersubang telinga, minum arak dan sebagainya lagi.

Apa yang penting undang-undang Islam itu sendiri dipersendakan. Jikalau diamalkan takut tidak maju, orang-orang Islam ramai cacat, kudung tangan kaki, takut pelabur lari dan bermacam lagi. Inilah isu yang sememangnya amat sensitif dan perlu dibincangkan untuk diamal dan didaulatkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...