There was an error in this gadget

Wednesday, November 26, 2008

Haji Di Papan

Pada masa umat Islam berlumba-lumba ingin menunai fardhu haji di Makkah, terdapat segelintir umat Islam yang khusyuk mengerjakan haji di sebuah warung kopi. Teringat saya akan filem melayu 'DOREMI' , arahan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee bilamana isterinya mengamuk membawa parang dan menetak papan haji (dam).

Realitinya, bila bermain haji (dam) hilang dunia lain, terbengkalai segala urusan lain. Mana tidak mengamuk isteri apabila disuruh membeli ikan memakan masa berjam-jam. Malahan satu kerjapun tidak menjadi. Seorang peniaga muda di sebuah warung dengan berseloroh bersuara;

"Semua pemain haji tu isteri dia sayang, manakan tidak isterinya tak payah lagi melayan kerenah mereka di rumah"

Dia bersuara lagi, "Kalau yang kaki solat tu, akan balik solat zohor apabila hendak masuknya waktu solat asar. Bakinya tu kantoi je..."

Fenomena ketaksuban masyarakat kita kepada bermain haji ini begitu ketara pada tahun 70-an lagi, apabila di setiap kedai gunting rambut disediakan dengan papan haji. Sekarang, kebanyakannya menyediakan akhbar-akhbar harian. Pun begitu, masih terdapat insan-insan yang mewarisi permainan ini. Pada masa saya bertugas di Kuala Terengganu dahulu, di bawah sebatang pokok besar di tengah-tengah bandar Kuala Terengganu disediakan papan haji ini. Saya lihat sudah ada perlawanan haji belumpun matahari keluar. Begitu sekali komitmen yang ditunjukkan oleh penggemar permainan ini. Saya tidak kata permainan ini salah tapi sekiranya kita sebagai pemainnya tidak bijak mengatur masa untuk kita, agama dan keluarga di mana manfaatnya.

Saya pernah dengar seorang ustaz menyindir di dalam kuliahnya, "Main haji ini apabila kita sudah dapat taraf haji maka lagi buruk fiil perangainya. Bayangkan, apabila dah jadi haji, kiri, kanan, belakang dan depan semua boleh kita makan. Tidak kiri halal haram lagi."

Manfaat haji ini barangkali boleh dijadikan sebagai platform untuk bapa mentua dan menantu yang sama-sama 'kaki haji' menegur sesama mereka.

Kebetulan suatu masa mereka bertarung di papan haji yang sama, kata mentua apabila menantunya asyik memakan biji damnya, "Kau ni asyik makannn...je... kerja malas".
Mentua sindir sebab menantunya itu malas kerja kerana asyik di papan haji sahaja.
Bila tiba giliran mentuanya naik haji, sindir menantunya pula, " Hai ayah ni kerap naik haji... sembahyang dan puasa tak nak..."
Menantunya menyindir sebab ayahnya itu tidak pernah dilihat bersolat dan puasa.

Seandainya papan haji dijadikan platform sedemikian, itulah manfaatnya. Walaupun begitu berpada-padalah.

Tuesday, November 25, 2008

Biarlah Ikhlas...

Seorang menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama Islam dilaporkan menempelak tindakan Raja Petra Kamarudin (RPK) berhubung dengan isu RPK mempertikai prosedur penahanan ISA yang tidak membenarkan tahanan beragama Islam melakukan solat Jumaat. Menteri berkenaan dilaporkan berkata;

"Saya bukan nak menuduh tapi saya nak bertanya, berapa kali beliau (RPK) bersolat Jumaat selama ini," (Hal. N8,Sinar Harian, 20 November 2008).

Pada saya, kita perlu lihat tujuan tahanan itu ditahan. Jika kita mahu tahanan itu berubah, berubah ke arah mana? Kalau ke arah kebaikan maka perlukan penyucian dari dalam diri dahulu. Maknanya, melalui ibadat kepada Allah. Tidak perlulah kita mempertikaikan kekerapan amalan dan ibadat tahanan kerana semua itu perlu disediakan oleh pihak berwajib. Takkan hendak sediakan kemudahan ibadatpun mesti mengikut ukuran ibadat tahanan tersebut. Berapakali sehari dia beribadat? Juga tidak perlulah kita membandingkan amalan ibadat kita dengan orang lain, kerana yang menilai itu bukan kita tetapi Allah S.W.T.

Monday, November 24, 2008

Sekadar menungan

Sudah menjadi kebiasaan di penghujung tahun dan musim cuti sekolah, ramai mengambil kesempatan melangsungkan perkahwinan. Sesungguhnya, perkahwinan itu merupakan satu perkongsian hidup yang memerlukan tempoh masa bagi menyesuaikan diri di antara dua jiwa yang bergelar suami dan isteri. Walaupun bercinta bagai nak rak bertahun-tahun lamanya, apabila menjalani kehidupan sebagai suami isteri juga memerlukan proses penyesuaian. Kesabaran dan saling tolak ansur merupakan tunjang utama dalam rumah tangga.

Di sini saya sekadar berkongsi pandangan secara ringkas tentang keharmonian rumah tangga tanggungjawab bersama di antara suami dan isteri. Walaupun begitu, suami sebagai pemimpin keluarga perlu memantapkan diri dengan keimanan yang utuh serta disematkan dengan kesabaran yang tinggi. Bahtera rumahtangga sentiasa berbadai dan berombak yang kekadang boleh menyebabkan bahtera tersadai dan ranap walaupun dibina atas cinta-mencintai.

Sudah lumrah manusia, semua perkara yang masih bertaraf haram itu ramai yang menggemarinya walaupun yang halal itu lebih cantik dan lebih berkualiti. Sememangnya syaitan itu akan menyesatkan manusia sehingga akhir hayatnya.

video

Panahan syaitan tidak mengenal mangsa, tua, muda, lelaki, perempuan dan sebagainya lagi. Lantaran itu, jalan terbaik dalam mengekalkan rumah tangga bergantung kepada dua insan yang telah diijab qabulkan itu. Orang lain hanya melihat kepada luaran sahaja dan memberi nasihat serta cadangan bersandarkan kepada apa yang dilihatnya sahaja. Manakala kedua pasangan itu yang mengetahui masalah masing-masing. Pun begitu, keikhlasan bersandarkan keimanan yang jitu dalam membuat keputusan adalah jalan terbaik.

Sunday, November 23, 2008

Yoga Atau Solat


Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan dibantah buat kali kedua selepas membuat keputusan tentang haramnya pengkid. Kali ini membabitkan pengharaman bagi umat Islam mengikuti yoga, iaitu sejenis senaman orang-orang hindu. Apa yang mendukacitakan kita ialah bantahan daripada kalangan orang-orang Islam sendiri.

Seorang artis wanita mendakwa penyakit asma dan sakit tulang belakang beliau telah sembuh apabila mengikuti yoga selama 4 tahun. Menurut beliau tiada mentera dan unsur-unsur yang boleh memesongkan akidah dalam yoga yang beliau lakukan dan beliau sentiasa berhati-hati tentang akidahnya.

Sementara itu, Sisters in Islam (SIS) juga menyanggah keputusan yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan itu. Menurut mereka tiada kes lagi yang melibatkan pengamal yoga terpesong akidahnya dan yoga itu cuma sejenis senaman.

Sewajibnya, kita sebagai umat Islam menghormati keputusan yang telah dibuat itu. Pada saya, Majlis Fatwa Kebangsaan menjalankan tanggungjawabnya menjaga umat Islam daripada terpesong akidahnya. Jikalau kita tunggu terpesong akidah baru hendak bertindak, itu sudah terlambat. Lagipun, ahli-ahli Majlis Fatwa Kebangsaan bukan calang-calang orang dan mereka tidak akan membuat sesuatu keputusan hanya bersandarkan kepada agak-agak sahaja. Keputusan dibuat bersandarkan kepada kajian yang terperinci, jadi kalau kita selaku umat Islam tidak boleh menerima keputusan cendikiawan kita sendiri, maka kepada siapa lagi kita hendak harapkan? Inilah seperti yang pernah disabdakan Rasulullah yang mana umat islam akhir zaman ramai tetapi seperti buih di laut.

Kita tidak nafikan keperluan berikhtiar bagi mengubati penyakit, tetapi ikhtiar itu mestilah tidak melanggar syariat yang telah digariskan oleh Islam. Kalau hendak letakkan sembuh sebagai ukuran kebenaran hujah maka ramai orang yang berdukun,jumpa pawang yang menggunakan ilmu hitam juga ada yang sembuh penyakitnya. Apa yang kita cari adalah keredhaan Allah ta'ala.

Cuba kita renung, mengapa di dalam yoga kita boleh fokus dan kusyuk tetapi tidak di dalam solat? Di sinilah terletaknya kualiti solat kita, jikalau solat itu berkualiti ianya akan dapat membunuh sifat-sifat mazmumah, bahkan penyakit yang kronik sebagaimana ubat-ubatan yang berkualiti dan mahal harganya. Begitulah juga harga solat yang berkualiti akan melambung tinggi melepasi harga siling dan menjadi penawar berbagai penyakit kerana itu janji Allah, yang mana solat itu boleh mencegah segala kejahatan dan kemaksiatan. Seandainya kita hendak memadam kebakaran, kita diajar memadamkan pada punca kebakaran itu. Begitu juga dengan penyakit, cari puncanya. Jikalau kita tidak ada hasad dengki, khianat dan sebagainya maka kita tidak perlu banyak berfikir bagi menghadapinya dan tiada orang yang sakit hati pada kita. Masyarakat yang solatnya berkualiti juga akan menyediakan makanan secara halal dan suci, tiada tipu timbangan,tiada campuran bahan yang tidak dibenarkan, tiada pembunuhan, tiada rompakan dan berbagai jenayah lainnya lagi. Apa yang penting, carilah keredhaan Allah.

...bila nak balutnya?


Anak saudara saya yang ini memang banyak celotehnya. Apabila bercakap tidak pernah hendak jatuhnya, dan dia cuba menyakinkan orang lain akan hujahnya. Sikapnya ini lebih kurang ayahnya yang juga 'orang politik', bila bercakap kita sudah kenal parti mana duduk dia. Walaupun komitmennya menebal terhadap partinya tetapi cita-citanya tidak tinggi, hanya sekadar setahun sekali dapat menginap di hotel menjelang pemilihan kelompoknya sudah memadai.

Berbalik kepada anak lelakinya ini, katanya berkhatan ini tidak sakit hanya terasa semacam semut gigit di kaki sahaja. Tiada apa-apapun. Dia begitu bersemangat untuk berkhatan, menurut ibunya sehari sebelum khatan, dia main basikal puas-puas, nak makan itu ini puas-puas kerana bila khatan terpaksa berpantang sedikit katanya. Pada malamnya pula, dia tidak lena tidur, seronok hendak berkhatan. Semasa belum masuk khatan, ada seorang bertanya, "adik tidak gementar ke?" Jawabnya selamba, " Kat rumah tadi tak, tapi kat sini rasa juga sikit".

Yang lucunya, baru sahaja baring sudah tutup muka dengan kedua tangan sambil memekik, "eeeiii", terpaksalah dipujuk dari mula hingga selesai khatan. Yang bagusnya, mulutnya tidak putus berselawat dan berisytighfar. Kerapkali pula bertanya, "Sudah dah ke?" "Jahit dah ke?" "Bila nak balutnya?". Tubuh kecilnya mengigil dan sejuk. Semasa mudim sedang menjahit, perlahan dia bersuara, " rasa hendak kencing pula ni...". Semua gelak besar dan bersuara, "jangan buat hal...". Akhirnya berjaya juga dia melalui saat getir berkhatan. Umurnya baru 9 tahun, jadi kira berani juga le dia.

Saturday, November 22, 2008

Lebih Baik Diam Daripada Bercakap

Pengerusi Tetap UMNO melepaskan geram dan mempertikaikan kelayakan seorang pemimpin pembangkang yang mencadangkan supaya setiap pemimpin UMNO memboikot pemilihan pucuk pimpinan pada Mac tahun hadapan. "Jangan jaga tepi kain orang lain" antara kata-katanya yang berang dengan sikap ambil tahu pemimpin pembangkang itu.

Saya bersetuju dengan alasan pemimpin pembangkang itu, pada masa sekarang UMNO yang merupakan salah satu daripada parti komponen BN yang memerintah negara dan semestinya di antara pemimpin mereka akan dilantik menjadi menteri dan berbagai jawatan penting yang berhubung dengan pemerintahan negara. Jikalau pemimpin yang korupsi dan berbagai penyakit mazmumah yang lain sebati dengan jiwa dan menjadi gaya hidup mereka, mana layak mereka memimpin negara. Rakyat termasuk pemimpin-pemimpin pembangkang yang merupakan rakyat Malaysia sudah selayaknya campur tangan. Mengapa setiap kali Perhimpunan UMNO diberi liputan meluas oleh media massa? Ini menunjukkan banyak dasar negara dibuat melalui perhimpunan ini kerana mereka memegang tampuk pemerintahan negara.

Bercakap itu biarlah menggunakan akal dan jangan menggunakan sentimen serta nafsu semata-mata. Bersikap profesionallah dalam setiap perkara dan jika ini diamalkan, saya percaya tiada JPP di setiap negeri yang diperintah oleh pihak pembangkang.

Wednesday, November 19, 2008

Gula-gula Getah


Selalunya, apabila seseorang itu sedang melayan gula-gula getah (chewing gum) di dalam mulutnya maka susah kita hendak menjangka bila akan berhenti kunyahannya itu. Asyik bergerak-gerak, berceriuk dan menelan liur. Senaman muka kononnya. Suka saya hendak kongsikan pengamatan saya kepada satu tabiat manusia seolah-olah tabiat gula-gula getah.


Gula-gula getah yang hadir dengan berbagai perisa dan berbagai bentuk menarik ramai penggemarnya. Begitulah juga dengan sesetengah orang yang hadir dengan berbagai profesion baik melalui politik, akademik, undang-undang, kemasyarakatan mahupun lain-lain bentuk penampilannya. Jikalau gula-gula getah yang berada di dalam mulut tidak pernah diam, begitulah manusia jenis ini sering ada strategi dan jalan, khususnya manusia politik yang bercita-cita tinggi melampaui kemampuannya. Semasa di dalam kumpulan inilah sering mengambil peluang walaupun terpaksa mengeluarkan perbelanjaan pemanis yang besar sebagaimana gula-gula getah yang masih di dalam mulut ligat dimamah dan disepahkan manisan.


Apabila dihumban keluar, masih mencari idea bagi mendapatkan pengaruh dan merosakkan alam sebagaimana gula-gula getah yang masih mampu melekat di setiap objek yang merapatinya seperti sepatu, seluar, baju, kaki dan sebagainya. Manusia seperti ini amat ramai kita temui, dengan alasan yang berbagai terus memburu populariti demi meraih sokongan untuk kepentingan diri dan duniawi.

Tuesday, November 18, 2008

Hayatilah Falsafah Di Sebalik Sarang Labah-labah


"Umpama orang yang mengambil wali-wali selain daripada Allah, adalah seperti labah-labah yang membuat rumah. Sesungguhnya selemah-lemah rumah ialah rumah labah-labah, jika mereka mengetahui"


(Ayat 42, Surah Al-Ankabut)


Allah membuat perumpamaan bagi orang-orang yang meletakkan kepercayaan atau keyakinan seratus peratus kepada selain daripada Allah seperti sarang labah-labah yang mudah rosak dan tidak kukuh.


Kita lihat bagaimana sesuatu undang-undang yang dibentuk selain daripada yang termaktub di dalam al-Quran seumpamanya sarang labah-labah. Apabila melintas serangga yang kecil maka melekatlah ia tetapi apabila melintas makhluk atau benda-benda kasar dan besar maka pecahlah ia. Jelasnya, undang-undang seumpama ini hanya terpakai dan boleh dikuatkuasakan ke atas manusia yang lemah dan golongan marhain sahaja. Sedangkan manusia atau golongan yang tebal pengaruh, tinggi nasab keturunan dan tebal wang ringgitnya bermungkinan akan dapat merobekkan undang-undang yang rapuh ini.

Monday, November 17, 2008

5-2

Semasa bersembang di depan Pejabat Pentadbiran, Madrasah Ar-Rahman, seorang ustaz mengemukakan soalan kepada anak saudara saya yang sedang menunggu keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Katanya, "5-2 berapa?"

"3" Jawab anak saudara tanpa berfikir panjang.

Sambil tersenyum, ustaz tadi menyambung;

"3 jawapan orang sekarang ye."

Kemudian dia bersuara dalam nada jenaka;

" Tapi kalau 5 dah tolak 2 tentulah yang 2 tu jatuh. Bila 2 dah jatuh tentulah 3 takut dan cabut lari... jadi yang tinggal, tentulah 2"

Ustaz tadi ketawa terkekeh-kekeh. Saya ikut senyum... ambil hati orang tua.

Apa yang bermain di minda saya apa motif sebenar ustaz tadi. Yang pasti anak saudara saya memberi jawapan secara hukum matematik dan ustaz tadi memberi jawapan secara subjektif. Apa-apapun, setiap benda yang khilaf itu manfaat untuk umat Islam. Wallahu 'alam.

Sunday, November 16, 2008

Dari Buaian Hingga Liang Lahad


Kagum saya dengan komitmen yang ditunjukkan oleh salah seorang pakcik yang sudah bongkok dan berjalanpun terlalu perlahan. Agak-agak saya mungkin usianya sudah menjangkau lebih 90 tahun tapi semangat menuntut ilmunya mengalahkan orang-orang muda. Dia tekun menyimpan kitab-kitab yang baru habis di pelajari dan mencapai kitab yang akan dibaca dan disyarahkan sebentar lagi. Rata-rata pengunjung Masjid Pusat Pengajian Pondok ini menjadi 'orang yang kedua',iaitu orang yang menadah kitab (belajar). Sesi kuliah di sini saya lihat begitu padat, setiap lepas waktu solat ada kuliah dan di sini kita patut 'strikes while the iron is hot' .



Berbeza sewaktu saya menjadi 'mahasitua' di UUM dahulu, walaupun ada di kalangan kami yang sudah lanjut usianya tetapi mungkin matlamat menuntut ilmu itu jauh berbeza. Di sini, kebanyakan penuntut yang lanjut usia ikhlas dan 'targetnya' mendapat keredhaan Allah.



Pada awal tahun 80-an dahulu saya pernah mengunjungi Masjid ini, tetapi pada masa itu masjidnya tidaklah sehebat hari ini. Saya pernah mendengar kuliah yang disampaikan oleh pengasas pusat pengajian ini, iaitu Tuan Guru Haji Abdul Rahman Bin Sulaiman. Hari ini, saya cukup gembira apabila anak saudara saya yang sedang menunggu keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) menyuarakan keinginannya untuk menghabiskan cuti sekolahnya dengan menuntut ilmu di sini. Sekurang-kurangnya, hasrat itu lahir dari keinginannya sendiri.



Keinginan saya kini timbul bagi menyambung semula jejak-jejak lampau untuk menuntut ilmu. Musoli, Hidayatu Sabiyan, Hikam, Baquratul Amani, Faridah, Aqidatul Najin, Minhajul Abidin, Riadhus Salihin dan lainnya, insya-Allah akan saya jelajahi. Ilmu perlu dicari dan digali bukan dia mencari. Teringat saya satu kisah di dalam buku Sejarah Melayu, yang mana Sultan Mahmud diminta supaya datang sendiri kepada seorang maulana apabila baginda ingin mengaji.

Saturday, November 15, 2008

Berhati-hati Atau ...

Setiap kali isu berhubung dengan kahwin cerai didakwa di mahkamah maka timbul pasal perkahwinan di Yala, Thailand. Bermula daripada individu yang berada di peringkat bawahan sehinggalah kepada individu yang berada di peringkat atasan. Mengapa orang Islam kita lebih cenderung berkahwin di Thailand? Tentu jawapan yang diterima, "mudah".

Sukarkah urusan perkahwinan yang akan dilangsungkan di negara kita sendiri? Masing-masing sudah ada jawapan dan alasan-alasan sendiri. Apa-apapun pihak yang bertanggungjawab dalam urusan ini tentulah Majlis Agama Islam. Saya tidak ada pengalaman dalam urusan perkahwinan di Selatan Thailand ini tetapi saya musykil mengapa ramai orang kita berkahwin di sana. Terdetik di fikiran saya, mungkinkah urusannya terlalu mudah dan penerimaan untuk mendaftarkan perkahwinan itu semula di pejabat-pejabat agama di Tanahair juga mudah? Saya bukan apa, sekadar turut simpati dengan nasib kaum wanita yang sering dieksploitasi dan dijadikan timba bagi mendapatkan air di perigi.

Terbaru, kita baca kisah seorang wanita yang dikatakan bersuami dua yang berlaku di Kampung Bukit Rawa, Sedim, Baling. Wanita ini dilaporkan oleh sebuah akhbar tertekan apabila hakim Syarie memerintahkannya supaya berpisah dengan suami kedua, yang mana mereka telah mempunyai dua orang anak yang masih kecil. Perkara ini berbangkit apabila Mahkamah menerima Permohonan Rayuan bagi Mufaraqah daripada suami pertamanya, yang mana mereka mempunyai enam orang anak. Mereka dilaporkan telah bercerai sebanyak dua kali, iaitu pada tahun 1996 dan 1997. Wanita ini dilaporkan berkata dia tidak setuju untuk rujuk semula pada kali kedua. Setelah digantung tidak bertali selama lapan tahun, dan setelah dia berurusan di Pejabat Agama Baling dan dilaporkan diberitahu oleh pihak Pejabat Agama Baling yang dokumennya hilang semasa banjir, dia mengambil keputusan berkahwin di Yala, Thailand. Akibatnya, kini dia didakwa mempunyai dua suami.

Kisah seumpama ini bukan kali ini kita dengar tetapi sudah lebih dari satu. Apa yang Pok Muda ingin utarakan adalah peranan pihak berwajib, khususnya yang bersangkutan dengan agama. Mengapa kerap kali apabila bersangkutan dengan agama ianya terlalu perlahan. Adakah kerana terlalu berhati-hati dalam setiap tindakan? Umpamanya, kisah Arifin Mohamad (Ayah Pin) yang sesat lagi menyesatkan tidak dapat ditangkap kerana menurut pihak Polis, mereka tidak boleh bertindak tanpa arahan pihak Jabatan Hal Ehwal Agama islam Terengganu (JHEAT). Kelewatan bertindak itu telah membuka peluang yang luas kepada kemungkaran. Wallahu 'alam.

Wednesday, November 12, 2008

Bulan Debaran

Bulan ini banyak debarannya buat manusia, apa tidaknya; yang akan menempuh alam remaja akan melalui satu 'check point' penting dan tentu mengigilkan segala sendi, iaitu berkhatan. Bagi yang remaja debaran kerana memasuki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Manakala debaran orang-orang muda menunggu hari untuk diijab kabulkan.

Bagi penghuni-penghuni kediaman yang sering dilanda banjir juga tidak berapa lena tidurnya. Dan, ada lagi satu debaran, iaitu bagi pemimpin-pemimpin politik yang bertarung menjelang pemilihan pucuk pimpinan mereka. Habis pelbagai strategi diatur dan disimbah. Sungguhpun debaran ini frekuensinya berlainan namun hakikatnya itulah fitrah manusia takut pada masa hadapan yang belum pasti.

Tuesday, November 11, 2008

Virus 3 Serangkai

Seorang ustaz berkuliah, katanya; Imam Ghazali mengenalpasti 3 perkara penyakit hati yang kronik, iaitu hasad dengki, 'ujud dan takabur.

Umum mengetahui, ketiga-tiga penyakit ini sememangnya membawa virus yang berbahaya. Rata-rata manusia apabila dihinggapi virus ini akan 'koma' yang berpanjangan (lupa diri). Perasaan hasad dengki akan mengundang bahana yang besar. Apa tidaknya, perasaan cemburu, dengki, khianat yang bersarang di hati tidak akan senang apabila melihat orang lain senang, mewah, gembira, berjaya dan sebagainya. Perasaan yang bersarang di dalam hati seseorang insan yang berkedudukan rendah sehinggalah ke kedudukan yang tertinggi dalam masyarakat ini akan memakan sifat-sifat mahmudah. Virus inilah yang menyebabkan berlakunya penyakit sosial seperti samun, rogol,bunuh,curi,ragut,rompak dan sebagainya. Bahkan fenomena ini juga dapat dilihat dari perbezaan fahaman politik yang membawa kepada sekat projek dan sekat peruntukan dengan pelbagai cara. Bagi yang di dalam wadah yang sama pula, wujud perasaan hasad dengki kerana merebut jawatan demi kemewahan hidup maka berlakulah fenomena baling membaling, kata-mengata dan seumpamanya lagi.

Begitu juga dengan virus 'ujud, iaitu perasaan tinggi diri yang mana timbul perasaan 'aku sahajalah yang layak kerana kebijaksanaanku'. Kita lihat, masing-masing mengaku dialah yang layak dengan membawa berbagai visi bagi mengubah kelompoknya. Situasi ini sehingga membawa kepada saranan diwujudkan satu slot "Debat Terbuka" di kalangan calon yang akan bertanding merebut jawatan. Inilah akibatnya apabila perjuangan bermatlamatkan kemewahan dan lupa tentang 'Hari Kebangkitan'.

Wujud rasa bangga diri atau disebut takabur kerana kejayaannya mengadakan atau membuat sesuatu perkara atau projek. Pendek kata, semua unsur mazmumah berada di sini.

Tegasnya, perjuangan yang berlandaskan syariat demi mendaulatkan agama Allah akan menjamin keharmonian hidup baik di dunia mahupun di akhirat. Perjuangan yang berlandaskan nafsu semata-mata akan membawa kepada kehancuran. Keterbukaan Tuan Guru Y.A.B MB Kelantan kepada semua kaum perlu diteladani. Saya masih ingat kata-kata tok guru semasa baru-baru memerintah Kelantan dahulu, lebih kurang begini; "Bercakap atau berceramah agama berlatar belakangkan masjid atau mimbar tidak sama dengan berceramah berlatar belakangkan negeri atau negara". hayatilah kata-kata Tuan Guru itu.

Rujuklah Kepada Manualnya

Pagi ini semasa memandu ke pejabat, radio IKIM fm membuka ruang kepada pendengar bagi membicarakan tentang topik "keselamatan di tempat kerja" ekoran kes pembunuhan seorang Pembantu Penguatkuasa Hal Ehwal Agama Islam yang bekerja sambilan di stesen minyak. Takziah kepada keluarga Allaharyam dan kita turut bersimpati yang mana anak-anak arwah seramai enam orang masih kecil lagi.

Sudah menjadi trend pemimpin dan masyarakat kita barangkali, sekali tragedi menyayat hati, sekali membuat mesyuarat, memberi cadangan peraturan, meminta cadangan dan berbakul-bakul cadangan serta rungutan dikutip dan disimpan. Selepas itu, kembali kepada biasa. Begitulah selanjutnya, bak kata pepatah melayu "hangat-hangat tahi ayam".

Apa-apapun, perkara pokok yang wajib dilakukan oleh kepemimpinan negara ialah kembalilah kepada Undang-undang Allah. Sesebuah syarikat pengeluar kereta tidak akan mengeluarkan kereta tanpa manual mengenai cara-cara penggunaan, penjagaan dan penyelenggaraannya. Begitulah juga dengan manusia dan makhluk lainnya diciptakan Allah dengan manualnya sekali, iaitu Al-Quran. Jadi, jika makhluk itu rosak sama ada aqidahnya, otaknya, sikapnya ataupun apa-apa yang mendorongnya kepada kemaksiatan maka rujuklah kepada manual yang telah diturunkan itu.

Monday, November 10, 2008

Di mana ingin ku mulakan...

Hampir setahun setengah Pok Mudo bertukar ke Jajahan (istilah 'Kerajaan Tempatan' Kelantan) kelahiran. Namun, rasanya tiada yang teristimewa. Cuma apa yang menggembirakan, tiap-tiap hari dapat jumpa bonda tercinta. Sakit pening bonda dapat dipikul bersama. Bukan tidak bersyukur dengan apa yang ada tapi sekadar berkongsi rasa.

Teringin rasanya hendak aktif seperti remaja dahulu, berpersatuan dan bersukan. Namun, rasanya hanyalah fantasi yang bermain di gusi dan gigi.

Semua rakan sudah berkeluarga dan kebanyakannya berada di luar Kelantan. Apabila sudah berkeluarga, di fikiran masing-masing hanya ghairah bercerita tentang pulangan yang menguntungkan.

Kini, apa yang Pok Mudo fikirkan, apa yang hendak dimulakan? Di mana hendak mulakan?

Lagi Ceritera Masjidku (yang kini digelar An-Nur)

An-Nur Tidak Setinggi Dahulu

Masih terbayang di padang lapangmu
waktu kanak-kanak dan remajaku
kami berlari-lari dengan berbagai ragam mainan
bola sepak, hoki, luncur papan, combat, bola pukul
dan ... kayanya riadah masa kanak-kanak

Di situlah kami...
bertemu dan bertukar cerita
Bahkan...
jarang-jarang tempat beradu fizikal
bila hati diluka...

Rebah bangun kami di sini
hanya An-Nur yang mengerti
kerana ia telah banyak menyaksikan
melalui CCTV nostalgia di minda kami

An-Nur kini telah ranap
Dek Pembangunan Modal Insan yang diharap
Walau diganti An-Nur yang gemerlap
An-Nur dahulu di hati tetap.

Saturday, November 8, 2008

Masjid Guchil @ An-Nur


Inilah koleksi Masijid Guchil yang Pok Mudo ada, tu pun pintu masuk utama yang asal tanpa tambahan lagi. Nostalgia di sini terlalu banyak.

Salam Buat Jemaah Haji

Labbaikallahu malabbaik, labbaikalaa syariikala kalabbaik;

Selamat menunaikan ibadat haji kepada semua jemaah haji dari seluruh pelosok dunia. Semoga Allah mempermudahkan semua urusan para jemaah dan semoga para jemaah mencapai haji mabrur, insya-Allah.

Alangkah bertuah dan indahnya menjadi tetamu Allah! Tambahan pula berada di tanah kelahiran Nabi Muhammad S.A.W dan penuh keberkatan. Pasti para jemaah hilang rasa 'stress' dan kekalutan yang saban tahun meruntun jiwa. Apa yang pasti, peluang yang amat jarang boleh dinikmat oleh para muslim lain ini manfaatkanlah. Ada muslim yang dikekang oleh masalah kewangan, kesihatan, kuota dan berbagai lagi walaupun hati meronta-ronta untuk bersama muslim dari berbagai negara bagi menunaikan ibadat haji. Ekoran itu, ketaqwaan itu asas utama dalam ibadat dan hargailah 'Jemputan Illahi' ini. Allahu Akbar!

Tuesday, November 4, 2008

Islam itu Indah

Kalut, heboh, menyibuk dan bermacam-macam ungkapan seumpamanya lagi yang boleh diutarakan bagi menceritakan situasi sekarang. Isunya apa? Isu yang memang sensitif, iaitu "Ketuanan Melayu". Sememangnya, ramai yang sedar tentang "kontrak sosial", bagaimana orang-orang melayu menerima kerakyatan orang-orang bukan melayu dan sebagai imbangannya orang-orang melayu diberi "Hak Keistimewaan Orang-orang Melayu".

Pok Mudo bukan tidak sensitif tentang isu ini tetapi Pok Mudo lebih sensitif jikalau agama Islam dipersendakan oleh orang-orang yang beragama Islam sendiri, khususnya isu murtad. Itu isu yang amat besar tetapi sendaan yang kecil-kecil yang lama-kelamaan boleh menjadi barah dalam masyarakat islam seperti hidup ala barat yang tiada batasan 'jantan' dan 'betina', lelaki berantai leher, bersubang telinga, minum arak dan sebagainya lagi.

Apa yang penting undang-undang Islam itu sendiri dipersendakan. Jikalau diamalkan takut tidak maju, orang-orang Islam ramai cacat, kudung tangan kaki, takut pelabur lari dan bermacam lagi. Inilah isu yang sememangnya amat sensitif dan perlu dibincangkan untuk diamal dan didaulatkan.

Monday, November 3, 2008

Wasiat Suci

Nabi berpesan agar kita teguh berpegang pada al-quranul karim dan hadis baginda. Para ulama turut berpesan agar kita teguh berpegang pada kedua-duanya dan ijma' ulama' serta qias.

Mengapa wasiat junjungan mulia dan para ulama ini tidak diulang tayang di media massa supaya diingati dan diamali sebagaimana faedah-faedah dan insentif-insentif dari Bajet 2009?

Di mana keikhlasan kita?

Minggu lalu, semasa khutbah jumaat, khatib menyentuh tentang kecenderungan masyarakat kini, khususnya para pemimpin dan para cendikiawan memperkatakan tentang halal dan thayyibah.

Rata-rata masyarakat kini mementingkan kalimah "halal" tetapi sayangnya hanya terhad kepada makanan sahaja. Macam mana dengan cara berpakaian? Bergaul? Bersukan? Bekerja ? Berurus niaga ? Berpolitik ? dan sebagainya lagi.

Sunday, November 2, 2008

Kuala Krai Bandar Burung Layang-layang

Seingat saya, semasa saya kecil bandar Kuala Krai sudahpun dihuni oleh beribu-ribu burung layang-layang. Kalau kita dongak pada waktu malam berbaris-baris burung layang-layang bertenggek di atas wayar elektrik dan bangunan-bangunan kedai. Sudah menjadi kebiasaan setiap kereta yang diparkir di bawahnya akan mandikan dengan najisnya. Lantaran itulah maka dewasa ini banyak dilihat bangunan yang mula diubahsuai bagi menarik burung layang-layang ini bersarang di dalamnya. Ini mungkin dapat memberi pulangan yang lumayan kepada pengusaha. Maka, cadang saya pada pihak yang berwajib, apa salahnya jika kita tambah nama pada bandar ini kepada "KUALA KRAI BANDAR BURUNG LAYANG-LAYANG".

Lain pula dengan Kuala Lumpur yang banyak terdapat burung gagak, yang mana semasa saya bertugas di sana sudah kerap saya diberaknya. Habis najisnya mengotori kepala dan baju saya. Satu kali tu semasa saya pulang dari solat jumaat di Masjid Negara.

Saturday, November 1, 2008

Masuk Bakul Angkat Sendiri

Kita sering mendengar ungkapan-ungkapan begini;

1. Cerita seorang mekanik:
"Dulu kereta dia tu teruk, dia dah bawa ke macam-macam bengkel tapi macam tu juga. Lepas dia bawa pada saya , saya tengok dan saya baiki. Sampai sekarang keretanya ok. Tak pernah meragam"

2. Seorang dukun/bomoh memerihal kebolehannya:
"Pesakit tu dah teruk dan dah ramai bomoh cuba ubatinya tapi tak sembuh. Akhirnya, dia jumpa saya dan saya ubatinya, sekarang dia dah sihat"

3. Seorang Tukang turut bercerita tentang kelebihannya mengatasi kepakaran tukang lain dan berbagai lagi.

4. Seorang ### ghairah bercerita setelah dia mendapat percalonan yang banyak :
"Sekarang 'akar umbi' mahukan perubahan dan hanya memilih ### yang dirasakan mampu membawa ### hala tuju yang lebih cemerlang."

5. Seorang +++ juga berhujah:
"Hanya @@@ sahaja yang dapat membela dan membangunkan ###"

Kata-kata kita kekadang bukan sekadar masuk bakul angkat sendiri, tetapi boleh membawa kepada syirik. Nauzibillah!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...