Monday, November 24, 2008

Sekadar menungan

Sudah menjadi kebiasaan di penghujung tahun dan musim cuti sekolah, ramai mengambil kesempatan melangsungkan perkahwinan. Sesungguhnya, perkahwinan itu merupakan satu perkongsian hidup yang memerlukan tempoh masa bagi menyesuaikan diri di antara dua jiwa yang bergelar suami dan isteri. Walaupun bercinta bagai nak rak bertahun-tahun lamanya, apabila menjalani kehidupan sebagai suami isteri juga memerlukan proses penyesuaian. Kesabaran dan saling tolak ansur merupakan tunjang utama dalam rumah tangga.

Di sini saya sekadar berkongsi pandangan secara ringkas tentang keharmonian rumah tangga tanggungjawab bersama di antara suami dan isteri. Walaupun begitu, suami sebagai pemimpin keluarga perlu memantapkan diri dengan keimanan yang utuh serta disematkan dengan kesabaran yang tinggi. Bahtera rumahtangga sentiasa berbadai dan berombak yang kekadang boleh menyebabkan bahtera tersadai dan ranap walaupun dibina atas cinta-mencintai.

Sudah lumrah manusia, semua perkara yang masih bertaraf haram itu ramai yang menggemarinya walaupun yang halal itu lebih cantik dan lebih berkualiti. Sememangnya syaitan itu akan menyesatkan manusia sehingga akhir hayatnya.

Panahan syaitan tidak mengenal mangsa, tua, muda, lelaki, perempuan dan sebagainya lagi. Lantaran itu, jalan terbaik dalam mengekalkan rumah tangga bergantung kepada dua insan yang telah diijab qabulkan itu. Orang lain hanya melihat kepada luaran sahaja dan memberi nasihat serta cadangan bersandarkan kepada apa yang dilihatnya sahaja. Manakala kedua pasangan itu yang mengetahui masalah masing-masing. Pun begitu, keikhlasan bersandarkan keimanan yang jitu dalam membuat keputusan adalah jalan terbaik.

7 comments:

Anonymous said...

Kemah kemim pegae tangan pokmudo...

pokmudo said...

Baso dio dah nak teran bia tubik lafaz nikah...

pokmudo said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

sapo pelakon utamo nih? pengantin ke tok wali? napok mace ado perebutan kuasa.

CankerSaurus [cameraman]

MokSU said...

along zikry tengok video tu, dia tanya along kat mana?....

pokmudo said...

Canker:pelakon utama bukan Datuk Shah Rukh Khan tapi Nomanain (mantan Imam Guchil)

Moksu: ngoyat ka along,dia masa tu dok umah nenek

Cikli said...

mujo abeja tak cium tange ayohdo jah. rusing dah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...