Wednesday, September 17, 2008

Segamat Bukan Sikamat: Peritnya Menggunakan Pengangkutan Awam

Setiap kali tibanya musim perayaan, maka sibuklah segala media massa melaporkan tentang kegiatan ulat tiket. Malahan Laporan Khas tentang kegiatannya turut dipaparkan.

Semasa saya di perantauan, banyak pengalaman balik kampung semasa musim perayaan telah saya rasai. Saya akui ianya memang menyulitkan bagi kita yang terpaksa menggunakan pengangkutan awam. Di sini ingin saya kongsikan satu daripada pengalaman-pengalaman saya.

Kisah ini berlaku dalam tahun 1990 semasa saya di Kuala Lumpur, peritnya masih terasa. Memandangkan tiket untuk ke Kelantan telah habis dijual, maka saya berpakat dengan adik saya yang pada masa itu sedang mengikut Kursus Intensif Bahasa Inggeris di Kolej Negeri dan beliau tinggal di Asramanya di Bukit Chedang, Negeri Sembilan untuk bersama-sama beraya di rumah kakak saya di Keratong 1.

Awal-awal pagi lagi saya keluar ke Hentian Puduraya dan bertolak ke Seremban dengan menaiki bas (SKS) yang pada masa itu tiket bas dibeli terus daripada konduktor di atas bas tersebut. Kemudian dari Stesen Bas Seremban saya menaiki bas ke Asrama adik saya di Bukit Chedang. Memikirkan yang seakan saya sudah melampaui tempat adik saya jadi saya menekan loceng untuk berhenti. Malangnya, apabila saya turun bas dan bertanya orang di bahu jalan, asrama adik saya masih jauh ke hadapan lebih kurang 2 KM. Lantaran itu, terpaksalah saya menapak ke sana dan keluarlah segala peluh jantan.

“Kita hanya merancang tapi Tuhan menentukan” itulah yang terjadi pada saya. Adik saya tidak dapat bersama-sama beraya mengikut rancangan asal kerana tidak dibenarkan oleh pihak pengurusan Kolejnya. Saya kemudiannya ke Stesen keretapi tetapi tiket ke Segamat telah habis dijual. Masih tidak berputus asa, saya ke Stesen Bas Seremban kembali dan bertanyakan kepada seorang konduktor bas mengenai bas ke Segamat. Konduktor bas perempuan itu menunjukkan kepada saya ke arah sebuah bas yang berada tidak jauh daripada tempat saya duduk. Saya merenung ke arah bas tersebut seakan tidak percaya bas itu bas yang akan ke Segamat disebabkan keadaan fizikalnya yang agak sudah teruk. Disebabkan oleh orang yang memberitahu saya itu orang yang bekerja di syarikat bas tersebut maka saya percaya dan terus menaiki bas tersebut.

Apabila bas mula hendak berjalan, saya lihat konduktor perempuan yang memberitahu saya tadi naik dan dialah konduktor bas itu. Apabila dia menghampiri, saya menghulur wang sepuluh ringgit sambil bersuara”Segamat!” Konduktor itu hanya diam dan menghulurkan baki. Terkejut saya apabila melihat wang baki RM9.50 dan lihat harga tiket RM0.50. Perasaan saya mula menggelabah, sepanjang jalan saya asyik memerhati papan tanda kedai-kedai bagi memastikan nama tempat yang bas lewati. Semua penumpang telah habis turun kecuali saya, konduktor itu hanya memandang ke arah saya dan saya buat-buat tidak nampak. Akhirnya, bas berpatah balik dan alangkah terkejutnya saya apabila terpandang satu papan tanda sebuah kedai runcit yang tertera nama tempat, iaitu ‘SIKAMAT’. Memang sahlah konduktor itu telah salah dengar pertanyaan saya tadi.
Saya tiada pilihan lain, jadi saya terpaksa berpatah balik ke Kuala Lumpur. Dari Kuala Lumpur saya ke Stesen Keretapi dan pada masa itu tiket kelas ketiga tiada ditentukan tempat duduk. Saya menaiki keretapi hingga ke Gemas dan melalui pengumuman pihak keretapi, saya terpaksa kosongkan gerabak yang saya duduk kerana ianya akan ke Singapura. Apabila saya turun di Stesen Gemas, semua pintu gerabak ke Pantai Timur ditutup rapat, dilimpahi lautan manusia. Saya lihat seorang nyonya gemuk cuba memasukki ikut tingkap dan punggungnya tersangkut-sangkut yang akhirnya ditolak masuk oleh orang yang lalu-lalang.

Saya hanya termangu di kerusi menunggu Stesen Keretapi Gemas mulai pukul 12.00 tengah malam hingga pukul 7.00 pagi. Dari Gemas saya bertolak ke Mentakab menaiki ‘Rail Bus’ dan dari Mentakab menaiki keretapi ‘local’ hingga ke Gua Musang dan tiada lagi pengangkutan keretapi ke Kuala Krai pada hari itu. Jadi terpaksalah saya menaiki van sapu hingga ke Kuala Krai. Oh! Alangkah peritnya perjalanan saya.

1 comment:

Cikli said...

heheh...

sikamat lor.
nor sigamat.

temiang lor.
nor bukit chedang.

meaning you headed back to where you had been. sikamat is just about 2 km from temiang. that's where you started menapak to my place.

some story bro!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...