Tuesday, November 25, 2008

Biarlah Ikhlas...

Seorang menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama Islam dilaporkan menempelak tindakan Raja Petra Kamarudin (RPK) berhubung dengan isu RPK mempertikai prosedur penahanan ISA yang tidak membenarkan tahanan beragama Islam melakukan solat Jumaat. Menteri berkenaan dilaporkan berkata;

"Saya bukan nak menuduh tapi saya nak bertanya, berapa kali beliau (RPK) bersolat Jumaat selama ini," (Hal. N8,Sinar Harian, 20 November 2008).

Pada saya, kita perlu lihat tujuan tahanan itu ditahan. Jika kita mahu tahanan itu berubah, berubah ke arah mana? Kalau ke arah kebaikan maka perlukan penyucian dari dalam diri dahulu. Maknanya, melalui ibadat kepada Allah. Tidak perlulah kita mempertikaikan kekerapan amalan dan ibadat tahanan kerana semua itu perlu disediakan oleh pihak berwajib. Takkan hendak sediakan kemudahan ibadatpun mesti mengikut ukuran ibadat tahanan tersebut. Berapakali sehari dia beribadat? Juga tidak perlulah kita membandingkan amalan ibadat kita dengan orang lain, kerana yang menilai itu bukan kita tetapi Allah S.W.T.

3 comments:

MokSU said...

Takbir... Allahukbar!

pokmudo said...

Walillahi hamd...

Cikli said...

ni bahana nya kalau yang teropong jaga agama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...