There was an error in this gadget

Monday, October 27, 2008

Umat Islam Bagai Satu Badan


Sudah hampir seminggu pergerakan tubuhku hampir sama macam robot. Peritnya, Allah sahaja yang tahu. Pada mulanya, aku sangka semacam kata orang lainnya "salah bantal" yang ada berseloroh bukan "salah bantal" tapi "salah leher" kerana leher yang sakit. Tapi bila sakitnya tidak sembuh sampai ke beberapa hari dan sehingga hari ini sudah lima orang telah mengurut bahu dan leherku.


Orang pertama yang mengurut tentulah isteriku yang sentiasa perihatin tentang kesihatanku. Selepas diurut makin tidak boleh bergerak, berpusing dan jauh sekali memandang lantai. Semasa solat, Allahu Akbar! peritnya.


Semasa menunggu isteri di Pasar Pagi, seorang hamba Allah yang berada di situ ringan tangan tolong mengurutku setelah kesian melihat gerak laku robotku. Peritnya... sampai ke merata tubuhku.


Semasa aku pulang ke rumah mentuaku, aku disaran supaya pergi berurut dengan seorang foreman motorsikal, jirannya. Inilah satu-satunya tukang urut berbayar yang mengurutku. Setelah diurut, aku beberapa kali diminta supaya berpusing ke kiri dan ke kanan. Hai macam uji motorsikal pulak! getus hati kecilku. Setelah itu aku diminta supaya meminum air yang dibaca dengan jampinya. Katanya, ini bukan "salah bantal" tapi urat dan dia tidak pernah jumpa seperti ini kerana menurutnya yang ini "panas dalam" bukan "panas luar". Aku sebenarnya tidak faham maksudnya, tapi aku diam aje.


Selesai solat subuh di kampung isteriku, bilal masjid pula tolong urutku dan menurutnya perlu diurut mulai dari hujung jari-jemari tangan membawa ke bahu. Dia mempelawa aku ke rumahnya untuk dirawatnya tapi aku kesuntukan masa kerana perlu mengikuti rombongan anak saudara isteriku untuk meminang.


Di rumah mentua, abang iparku pula minta untuk mengurutku. Minyak masak campur bawang putih. Akhirnya, aku ke Klinik Kesihatan dan diberi krim sapu dan ubat tahan sakit.


Hari ini, bahuku masih sakit dan aku hanya makan ubat tahan sakit. Peritnya tidaklah sehebat pada permulaan sakit. Aku berdoa semoga Allah mengurniakan aku kesihatan yang baik dan membuang sakit ini. Amin... Teringat penderitaan umat Islam di seluruh dunia yang ditindas...

3 comments:

Anonymous said...

biasalah tu umur dah meningkat macam2 nyakit mai... itulah peringatan daripada Allah S.W.T kepada hambanya yang Dia sayang...
aku doakan kanda agar kembali sihat seperti adanya... maka ingatlah juga aku dalam doamu..

cikli said...

tak coba berurut dengan pok mat daging aur cino? nak tera buleh la.

pokmudo said...

...aku cari duit aku hilang... tetap dalam ingatan.

Takut nak berurut dengan bimbang takut cobek macam cobek daging...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...