Sunday, February 1, 2009

Aduhai Moderator




Moderat0r...fuhh... senang faham pengerusi majlis. Selalunya insan ini yang 'lebih sudu daripada kuah'. Rata-rata majlis yang menampakkan kepincangan dan berat sebelah ekoran tidak profesionalnya insan yang bergelar pengerusi majlis.


Bermula daripada sekecil-kecil majlis sehingga kepada yang besar-besar, insan inilah yang selalu mendominasikan majlis. Tidak kiralah majlis berbentuk debat,forum atau perbahasan. Sama ada program TV, DUN, Sidang Parlimen ataupun Dewan Negara. Semua didominasikan oleh insan yang bergelar pengerusi majlis, moderator, speaker atau apa-apa nama sekalipun.


Kita selar dan marah apabila pengerusi sesi Forum Ekonomi Dunia (WEF), iaitu wartawan Washington Post, David Ignatius mencelah dan meminta Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan memendekkan ucapannya. Lebih-lebih lagi apabila ucapan itu membincangkan tentang kekecaman Regim Zionis di Gaza. Tambahan pula manusia bertanggungjawab terhadap kekejaman itu berada di depan mata semasa ucapan itu dibuat. Saya rasa moderator-moderator yang selalu kendalikan perbahasan, forum,dialog dan apa-apa majlispun cuak dan merasa tidak puas hati dengan perjalanan forum itu.


Jadi, semasa kendalikan program, sidang,forum dan dialog yang melibatkan perbezaan fahaman dengan kita atau 'orang kita' maka berlaku telus dan bersikap profesionallah.

2 comments:

Cikli said...

utusan punya tajuk sounds macam tak favour erdogan.

pokmudo said...

Cikli:Utusan saper tu..?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...