Thursday, February 19, 2009

Segeralah Basuh Muka


Semenjak berlakunya adegan kotor yang penuh muslihat di Perak, yang kemudiannya secara tergesa-gesa 'meminyakkan' laluan bagi membentuk kerajaan negeri baru, saya tidak berminat lagi untuk mengetahui perkembangan muktahir di negeri itu. Saya bukan politikus, malah tidak mendapat keuntungan (habuan) apa-apa daripada mana-mana politikus sama ada di pihak pemerintah ataupun pihak pembangkang. Selama ini, saya memainkan tanggungjawab saya hanya sebagai seorang warganegara yang wajib mengundi bagi memilih pemimpin negara. Wajib memilih pemimpin yang berakhlak mulia, berkarisma,bertanggungjawab dan bermacam-macam 'ber' lagi.

Sudah 43 tahun saya hidup dan Malaysia sudah merdeka hampir 52 tahun, tapi malangnya di ceruk kampung yang wakil rakyatnya daripada kalangan parti pemerintah sendiri msiah begitu mundur dan dhaif. Malahan kemudahan asas seperti air dan elektrik masih tiada. Tambahan pula dengan kemudahan jalan raya.

Kepada yang gila kuasa, adakah anda ikhlas memperjuangkan nasib rakyat? Jikalau 'ya', mengapa dalam usia Malaysia hampir mencapai 52 tahun masih ada rakyatnya yang masih tidak mendapat pembelaan dan keselesaan daripada kemudahan yang sepatutnya mereka dapat? Mengapa ada pembangunan yang terpilih?

Lantaran itu, kesedaran tentang tanggungjawab masing-masing amatlah perlu baik di kalangan rakyat marhain mahupun di kalangan pemimpin atasan. Basuhlah muka agar kita sedar tanggungjawab ini akan dipersoalkan bukan hanya di DUN,Parlimen,Dewan Negara tetapi di 'sana' di hadapan Allah ta'ala.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...