Saturday, October 4, 2008

Tarbiah Ramadhan: Berjaya atau gagal?

Ramadhan telah berlalu, kini umat Islam yang selesa dengan tarbiah Ramadhan ada yang sedang berpuasa enam, ada yang berazam akan berpuasa enam di dalam bulan Syawal yang mulia ini. Malah ada yang tidak sedar diri masih tidak mahu berhenti-henti berhari raya.

Semua orang tahu, Islam sentiasa mentarbiah umatnya supaya sentiasa segar tentang nilai-nlai murni dan ketinggian keimanan. Di sini , memandangkan kita baru sahaja tamat melalui bulan Ramadhan, ingin saya kongsikan tentang tarbiah Ramadhan. Terlalu banyak tarbiah yang diberikan Allah kepada kita di dalam bulan Ramadhan. Namun di ruangan ini, hanya sedikit sahaja yang ingin saya utarakan sebagai bahan renungan kita bersama.

Pernah saya dengar kata para pendakwah Islam, kalau kita hendak tahu ibadat haji kita mendapat haji mabrur atau tidak maka kita lihat pembawaan kita setelah selesai ibadat tersebut. Kalau kita kembali ke tanah air dalam suasana yang berbeza daripada sebelumnya, iaitu kalau sebelumnya kita payah atau liat beribadat, bersedekah dan seumpamanya lagi maka selepas menunaikan ibadat haji kita berubah dan komitmen kita berpanjangan bukan 'hangat-hangat tahi ayam' kepada lebih gemar dan cenderung kepada beribadat, bersedekah dan lain-lain amalan mulia maka itu tandanya kita mencapai haji mabrur. Wallahu 'allam. Kalau kita selepas menunaikan ibadat haji masih berperwatakan lama malah lebih teruk seperti masih berseluar pendek, malas beribadat dan seumpamanya maka kita gagal.

Pada saya, begitulah juga tarbiah Ramadhan. Implikasi daripada tarbiah Ramadhan itu semestinya meninggalkan tanda-tanda yang jelas pada setiap hati umat Islam. Jikalau komitmen yang positif seperti gemar beribadat, bersedekah lain-lain amalan mulia maka jelas kejayaan tarbiah Ramadhan pada hati kita. Seandainya kita berada di takuk lama atau lebih teruk maka gagallah kita. Apa yang perlu kita ingat, pada bulan Ramadhan kita bertarung dengan nafsu kita yang mana pengasuh atau bibinya telah dikuarantin atau dipasungkan. Maknanya, tiada pihak ketiga tetapi asuhannya yang teramat lama itu sudah sebati dengan nafsu kita. Situasi inilah yang telah kita berdepan sepanjang bulan Ramadhan untuk mengembalikan diri kita kepada fitrah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...