Sunday, October 5, 2008

Tepuk Dada Tanya Iman

Malu saya apabila membaca kenyataan seorang ahli politik di Perak yang juga sebelum ini merupakan Anggota Majlis Daerah Perak Tengah. Malu kerana beliau seorang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu. Malu kerana tidak tahu bahasanya yang menyamakan istilah sedekah dengan zina yang telah dilakukannya. Sebagai seorang muslim, beliau sepatutnya tidak menyalahkan orang lain dalam perkara ini. Jikalau beliau tidak mahu dan bencikan penyakit sosial itu pasti ianya tidak akan berlaku kerana beliau seorang lelaki, lainlah perempuan yang selalu dieksploitasi serta dizalimi dengan pelbagai kekerasan dan ugutan.

Nabi Allah Yusuf pernah diperangkap dengan penyakit sosial ini tetapi kerana kekuatan iman atau apa yang penting kerana baginda bencikan kemungkaran maka ianya tidak berlaku. Peristiwa ini menjadi pedoman kepada kita, sebab itu kita diingatkan tentang golongan pemuda yang dijamin syurga Allah, iaitu seorang pemuda yang digoda oleh seorang perawan yang cantik dan berharta untuk melakukan zina tetapi ditolak oleh pemuda dengan menyatakan yang ianya takut kepada Allah. Sudahlah dengan dosa zina malah ingin menegakkan kesalahan dengan menggunakan istilah sedekah. Tindakan ini bukan sahaja menjatuhkan air muka ahli keluarga malah yang lebih teruk menjatuhkan maruah umat Islam. Tambahan pula Kerajaan Negeri Perak diterajui oleh seorang Menteri Besar dari Parti Islam Se-Malaysia (PAS), ini sudah tentu mencalar kredibiliti beliau. Moga-moga Allah memberi kekuatan kepada YAB MB Perak dalam menjalankan tugas-tugas beliau.

Jikalau dahulu heboh tentang skandal seks seorang menteri, apa yang nyata menteri itu bukan beragama Islam. Salah tetap salah dan tidak selayaknya ia diangkat menjadi pemimpin. Namun ini melibatkan seorang yang beragama Islam dan sudah beristeri. Lebih sedih melibatkan Pakatan Rakyat (PR). Utamakanlah syiar Islam kerana Islam itu memerintah bukan diperintah. Sesiapapun di kalangan manusia jikalau ikhlas berjuang sama ada ianya muslim ataupun non muslim akan mengetepikan kepentingan diri dan menegakkan apa yang diperjuangkan.

Sebagai saudara Islam, nasihat saya agar kita kembali kepada Allah. Daulatkan amanah yang Allah telah diberikan sehingga mengundang rasa iri syaitan. Lantas, berazam untuk memesongkan fitrah manusia serta komitmen terhadap perjuangannya bagi membawa umat manusia ke arah kemungkaran dan lebih parah lagi ke arah kemurtadan. Nauzubillah!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...