There was an error in this gadget

Tuesday, October 21, 2008

Jangan Berseloroh Dengan Orang yang Tidak Boleh Menerimanya

Pernah semasa saya belajar dahulu, rakan sebilik saya seorang pemuda dari Negeri Sembilan terlalu kuat merokok. Sekali beli berkotak-kotak dan bila merokok asyik "sambung punting" je.

Suatu hari, saya berseloroh dengannya;

"Orang yang merokok ni, dekat hendak mati, panas!"

Tak sangka saya, seloroh saya tu membuatnya berang dan dengan nada tinggi dia menyergah;

"Tak merokok pun kalau tidak beramal baik, panas semasa hendak mati. Jangan mudah sangat menghukum orang".

Saya hanya tersenyum dan cuba mengendurkan amarahnya;

"Maksud aku rokok tu, bila dekat nak mati apinya tentu dah sampai ke punting rokok dan hampir dengan kepitan jari kau tu. Jadi tentu jari kau terasa panasnya"

Rakanku itu sambil tersengih-sengih, malu alah agaknya bersuara untuk menutup malu;

"Tak pun...tak panas pun", sambil mengangkat rokok di bibirnya.

2 comments:

cikli said...

i think it's a matter of dialect crisis. you said...dekak nok mati panah....what u should have said is...dokek nak mati paneh eh...
sabahan say....dakak nak matai panasssss bah.....

pokmudo said...

Iyo laiy... kat kelate bah tu banjir...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...