Sunday, October 19, 2008

Menghargai yang sedikit

Sememangnya sikap manusia, apabila mewah atau ada apa-apa lebih dari keperluan mulalah membazir. Mulai daripada makan-minum yang sentiasa berbaki (bersisa) sehinggalah kepada babak-babak lain yang lebih menonjol.
Pada masa aku kecil dahulu, selalunya apabila aku atau rakan-rakanku terjumpa wang syiling 5,10 atau 20 sen yang sudah berkarat kami akan letak di atas tanah. Kemudian kami akan letakkan tumit kaki di atas syiling tadi dan pusing-pusingkannya supaya ia menjadi cerah dan tidak banyak soalan yang diterima daripada penjual apabila kita menghulurkannya semasa berurusniaga. Apa yang wujud di sini ialah sikap menghargai nilai wang kerana pada masa itu kami tiada wang.
Pada masa sekarang, bekalan air yang sentiasa terputus kadangkala memaksa suri rumah berjimat dan cuba menghargai baki yang ada. Tambahan pula keperluan yang banyak dengan pinggan mangkuk berselerak tidak dapat dibasuh, anak-anak kecil untuk makan, minum, bersuci dan sebagainya.
Adakalanya, selepas Hari raya Puasa ramai orang yang makan gaji kering dan menunggu gaji berikutnya maka terkial-kial mencari baki duit raya.
Begitulah beberapa fenomena yang melanda kita apabila yang berlambak itu mula susut. Sedangkan nasihat ini telah diberikan oleh Allah sebagaimana yang telah diceritakan dalam al-Quran dalam surah Yusuf melalui takbiran mimpi oleh Nabi Yusuf.

1 comment:

Cikli said...

pado bazir, baik batei....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...