Wednesday, October 15, 2008

Tunaikan Tanggungjawab Kita

Kejadian menceroboh di dalam siling sebuah sekolah baru-baru ini mengejutkan ramai pihak. Bayangkan sudah berapa lama ianya dihuni dan digunakan oleh penagih tanpa disedari oleh pihak sekolah. Modus operandi para penagih ini sungguh licik tetapi tidak menguntungkan diri mereka. Malah mereka sebenarnya merosak serta menjahamkan diri mereka sendiri.

Dilaporkan, di dalam siling tersebut dijumpai sebuah peti televisyen kepunyaan sekolah yang dihidupkan melalui sambungan terus dari dawai elektrik yang berada di dalam siling, plastik-plastik yang mengandungi gam serta najis-najis para penagih. Mereka menggunakan tempat ini sebagai tempat mereka melepaskan gian.

Begitulah senario yang berlaku di sebuah sekolah menengah yang diceroboh oleh sekumpulan penagih. Mereka tekad dan berani sebagaimana mereka berani memusnahkan diri mereka sendiri. Jikalau pengebom berani mati tekad memusnahkan diri demi perjuangan mereka, maka para penagih ini pula berani memusnahkan diri demi keseronokan diri yang sementara.

Entah di mana silapnya maka mereka terjerumus ke dalam kehidupan yang sudah tentu menjahamkan diri mereka. Bukan itu sahaja, malahan mereka turut menyusahkan masyarakat keliling apabila berlaku jenayah seperti pecah rumah, ragut, rogol dan sebagainya yang berpunca dari ketagihan mereka. Mereka juga turut membebankan kerajaan apabila terpaksa menyediakan peruntukan bagi menjalankan operasi mengesan, menangkap dan memulihkan mereka. Mengapa mereka tidak sayangkan diri mereka sendiri dan hanya membiarkan individu lain yang berusaha memulihkan mereka.

Sudah terlalu banyak usaha dan wang yang dikeluarkan untuk membanteras penyakit sosial ini. Sudah banyak kempen-kempen kesedaran yang disiarkan, ceramah-ceramah yang disampaikan di merata-merata tempat dan pembinaan tempat-tempat pemulihan. Namun, kecenderungan untuk berubah di kalangan penagih agak lembab. Fenomena ini lebih parah lagi apabila berleluasanya para pengedar yang suka membina kemewahan di atas kemelaratan dan kehinaan orang lain.

Apa yang pasti, persekitaran merupakan faktor penting dalam mempengaruhi manusia ke arah sesuatu perkara. Persekitaran yang didominasi oleh undang-undang,masyarakat, keluarga dan rakan-taulan. Justeru itu, persekitaran yang sejahtera dan harmoni yang berasaskan al-quran wajib diwujudkan. Kuat kuasakanlah undang-undang Islam dan biarlah Islam yang mencorakkan alam ini. Tanggungjawabnya berada di setiap bahu kita sebagai hamba-Nya. Salurannya melalui peti undi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...