Sunday, October 12, 2008

Kayuhan Tinggal Kawan


Pada tahun 1979,semasa aku di Tingkatan Satu,seorang kawan yang juga anak jiranku mencadangkan supaya kami berbasikal ke suatu bandar yang terletak kira-kira 26km dari kampung kami. Kami bertiga sepakat dan memulakan kayuhan seawal kira-kira pukul 7.30 pagi. Aku bersama basikal miniku penuh semangat meluncur di jalan raya persis seorang jaguh lumba basikal negara. Kami mengambil masa lebih kurang 3 jam untuk sampai ke destinasi.

Semasa berada di bandar itu,aku hanya melihat sahaja kedua kawanku mengalas perut dengan makanan dan minuman. Sememangnya aku tidak berduit dan tiada bekalan yang dibawa walaupun sekadar air kosong. Setelah berehat hampir setengah jam,kami memulakan kayuhan untuk kembali ke daerah kami. Kedua rakanku tadi dengan kayuhan yang ligat maklumlah perut pun telah sendat bagaikan motorsikal yang penuh minyak jauh meninggalkan aku.

Kayuhanku makin lama semakin longlai dan akhirnya aku terpaksa berhenti dan berhenti beberapakali kerana kerongkongku terasa perit, kering dan aku lemah kehausan. Kedua kawanku tadi entah di mana. Lebih kurang 4km sebelum sampai di daerahku, aku tersadai di tepi jalan raya dan berbaring di atas semak kecil. Terasa olehku kesejukan tubuhku yang berpeluh dan perut kosong. Aku merasa mual, namun demi semangat aku gagahkan diri dan cuba mengayuh walaupun kayuhan itu tersangat lemah. Apabila aku melewati satu kawasan estet getah tempat ibuku menoreh, aku cuba mendapatkan seteguk air dari penghuni rumah estet kerana pada waktu itu ibuku telah pulang. Alhamdulillah, dengan tegukan air sejuk itu aku gagahkan kayuhanku sehingga ke garisan penamat. Walaupun aku hanya memperolehi tempat ketiga daripada tiga pelumba, namun pengalaman dan pengajaran aku rasa aku berada di tempat pertama.

Daripada pengalaman ini, aku kira aku silap memlilih kawan yang hanya mengejar gelaran juara dan ingin cepat sampai. Ketika aku tercapai-capai di jalanan, di mana mereka? Ketika mereka laju mengalas perut dan aku hanya terkebil-kebil,bagaimana perasaan mereka? Aku kira pada usia kami 13 tahun pada masa itu sudah matang bagi memikirkan erti kawan.

Apabila teringatkan peristiwa ini, terdetik hatiku alangkah singkatnya pemikiran remaja seusia itu. Bertindak secara melulu tanpa berfikir tentang risiko yang berkemungkinan akan dihadapi. Aku bersyukur pada Allah kerana memeliharaku daripada segala musibah. Andaikata,basikalku mengalami masalah apa yang akan aku lakukan?

Terfikir juga di hatiku,sekiranya aku asahkan bakatku itu mungkinkah aku kini menjadi ‘Wira Lumba Basikal Negara’?

3 comments:

Cikli said...

u might get a million ringgit and a datukship .

ASaL said...

majoriti org ingat berada di depan adalah kemenangan mutlak kerana dapat menang hadiah. Lain pada org yg bijak, kerana hadiah sebenar ialah pengalaman yg mengajar hikmah supaya dia boleh menang dalam perlumbaan hidup!

pokmudo said...

Cikli: semo tu nyakit.
Asal: Bila manusia cipta apa-apapun tidak lepas daripada materialistik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...