Wednesday, October 8, 2008

Budaya berjabat tangan di Malaysia

Menurut seorang Ahli Agama, nabi kita rela kepala dicucuk dengan besi daripada bersalaman dengan kaum perempuan ajnabi. Kenyataan ini menunjukkan bahawa bersalaman di antara lelaki dan perempuan ajnabi itu haram dan tidak disukai Allah. Tetapi di negara kita yang tercinta ini, ianya menjadi satu budaya. Malah pemimpin yang dahulunya merupakan seorang pendakwah Islam yang dikenali ramai dan banyak mengutarakan berbagai ulasan agama yang hebat seperti telah hilang taring agamanya. Setelah dilantik menjadi pemimpin turut menghulurkan salam kepada kaum yang bukan sejenis. Mana perginya ilmu yang dipelajari dan diajarkan dahulu. Adakah ianya tidak terpakai kepada para pemimpin?

Ketika bersalam banyak adatnya, di antaranya mata hendaklah bertentangan dan tangan genggam biarlah erat-erat agar timbul rasa persaudaraan di antara kita. Aduh! apa akan jadi sekiranya adat ini dipraktikkan apabila bersalaman di antara lelaki dan perempuan yang ajnabi?

Persoalannya, siapa yang berani memecahkan tradisi bersalaman di antara lelaki dan perempuan yang ajnabi ini. Mengapa tiada individu yang bangkit menyuarakan ketidak wajaran budaya ini. Saya bantah dalam hati, itu yang saya mampu.

1 comment:

Cikli said...

salam masa mengele, tangan mesti cekok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...