Monday, September 15, 2008

Hidup Di Dunia Tidak Berpanjangan

Innalillahi wainna ilahi rajiun! hari ini (16 September 2008), aku menerima berita yang sepupuku (Sulaiman) meninggal dunia. Itulah tempat asal kita. 'Di sana' tiada apa yang dapat menolong kita kecuali amal soleh kita.
Apabila tiba kematian kita, terdapat tiga sahabat yang akan menghantar kita, iaitu harta akan menghantar kita sampai pintu rumah sahaja, sahabat handai atau sanak saudara hanya menghantar kita ke Tanah Perkuburan sahaja dan yang ketiga, amalan soleh kita yang akan menghantar kita ke alam baqa' dan seterusnya akan membela kita di sana.
Di alam 'sana' mata wangnya bukan lagi RM, Dolar, Rupiah, Yen, Peso atau apa-apa lagi tetapi mata wang 'Pahala'. Jadi sementara kita masih hidup lipat gandakanlah pahala, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan.
Hidup kita di dunia tidak berpanjangan, dari itu banyakkan bertaubat dan beramal. Rutin kita seharian dikira ibadat sekiranya niat kita kerana Allah. Contohnya, kita pakai kasut, sebelum memakai kita hentak-hentak kasut dengan niat mengikut sunnah Rasulullah supaya jikalau ada serangga berbisa di dalam kasut ianya akan jatuh dan tidak mencederakan kaki kita. Begitulah dengan amalan yang lainnya.
"Daripada tanah kita datang, kepada tanah kita kembali, dan daripada tanah juga kita akan dibangkitkan kembali"

1 comment:

Cikli said...

Innalillahi wainna ilaihi rajiun.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...