There was an error in this gadget

Saturday, September 13, 2008

Ramadhan Al-Maghfirah

Segala puji-pujian bagi Allah, kita sekarang dalam zon sepuluh pertengahan Ramadhan atau dipanggil Ramadhan al- maghfirah. Jikalau pada masa lainnya kita berisytighfar kurang seratus kali sehari, sebaliknya dalam bulan Ramadhan ini kita gandakan lagi.
Gedung-gedung membeli-belah pada masa sekarang berlumba-lumba menawarkan harga runtuh sempena dengan musim perayaan. Semestinya berpusu-pusu orang ramai memanfaatkannya. Tapi mengapa tidak dengan amalan di bulan Ramadhan? Allah Ta'ala membuat tawaran yang sangat lumayan, namun sambutannya tidak sehebat sambutan yang diterima oleh gedung-gedung membeli-belah.
Sebagai hamba-Nya, kita sering melakukan perkara-perkara yang maksiat walaupun seberat zarah. Terus, Allah telah menyediakan saluran komunikasi yang dipanggil "al-maghfirah", iaitu memohon keampunan atau bagi kesalahan yang besar "taubat".
Jika bertepatan, saya selalu membandingkan manusia ini seperti "tahanan berkediaman terhad". Tahanan ini diwajibkan setiap beberapa tempoh tertentu melapor diri ke balai-balai polis berdekatan, begitu juga dengan kita wajib melapor diri kepada Allah lima kali sehari (solat). Tambahan pula solat ini sebenarnya ingin membentuk diri kita supaya sentiasa mendisiplinkan diri dan berakhlak mulia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...