There was an error in this gadget

Tuesday, September 9, 2008

Manfaat Perayaan Islam


Jika disingkap dalam dua perayaan Islam, iaitu Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha banyak manfaatnya.


Secara ringkasnya, dalam menuju kepada Aidil Fitri, "Zakat Fitrah" adalah perkara wajib yang dikenakan ke atas setiap ummahnya. Manfaatnya akan dirasai oleh semua golongan fakir miskin dan yang termasuk dalam 8 golongan seperti yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T. Begitu juga dengan orang yang mengeluarkannya, jika zakat harta benda diwajibkan ke atas orang yang berharta dan cukup syarat-syaratnya sahaja tetapi zakat fitrah diwajibkan ke atas setiap individu muslim. Ini bagi memberi peluang ke atas ummah Islam mencapai konsep zakat itu sendiri yang mana ianya dapat membersihkan dan menyuburkan harta yang kita cari selama ini selari dengan kehendak Islam. Allahu Akbar!


Manakala semasa Aidil Adha, kita disunatkan berqurban. Manfaatnya kan turut dirasai oleh fakir miskin yang jarang-jarang berlaukkan daging segar. Orang yang berqurban akan merasai kemanisan ibadat ini jika diiringi dengan hati yang ikhlas dan rasa bertanggungjawab terhadap fakir miskin.


Umum mengetahui, perayaan ini akan turut menjalin suatu ukhuwwah yang padu dan harmoni sesama kaum keluarga, jiran tertangga, sahabat handai dan berbagai pertalian lainnya lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...