There was an error in this gadget

Sunday, September 21, 2008

Daulatkan Masjid

Tahun ini kujangka masjid kampungku tidak dapat menampung kebanjiran anak mukim bersolat, lebih-lebih lagi solat sunat aidil fitri. Bukan pertambahan penduduk secara mendadak lebih daripada tahun-tahun lepas tapi masjid yang banyak menyimpan kenanganku itu telah dihancurkan. Tapaknya juga sudah diratakan dan akan dibangunkan masjid yang baru. Entah bila akan siap... setahun, 2 tahun ...? Hancur sudah hancur, doaku semoga masjid yang dalam proses pembinaan ini akan menarik lebih ramai jemaah, lebih giat aktiviti kemasyarakatan, lebih cantik, lebih kukuh dan lebih segala-galanya. Bukannya lebih banyak menarik pelancong datang meneliti, memerhatinya.
Kata orang, masjid ini lokasinya terlalu tinggi, di puncak bukit tidak larat orang tua hendak mendaki tangganya. Jelasnya, masjid ini telah wujud pada tahun 1967 lagi kenapa generasi sekarang baru terasa tidak larat mendakinya.
Cuba kita lihat masjid kebanggaan Negeri Terengganu yang baru siap dibina di Pulau Wan Man. Dibina di tengah-tengah pulau yang tiada penghuni. Apa motif pembinaannya? Walahu 'alam.
Apa yang jelas, masjid mestilah mampu menarik para jemaah bukannya para pelancong.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...