Sunday, September 7, 2008

Hargailah Amanah Yang Diberi

Setiap tahun apabila menjelangnya perayaan umat Islam, maka setiapkali itu juga ada sahaja laporan mengenai komitmen pihak-pihak berkuasa bagi menguatkuasakan pengharaman mercun. Masing-masing bertekad akan bertindak tegas terhadap pengedaran dan penjualannya. Dalam Sinar Harian kelmarin melaporkan satu pihak berkuasa akan menjalankan penguatkuasaan di setiap premis jualan termasuk pasar-pasar malam. Setiapkali itu juga terdapatnya laporan tentang kecederaan akibat daripada permainan mercun.

Apa yang menjadi persoalan, mengapa setiapkali menjelang musim perayaan umat Islam maka wujudnya mercun dan bunga api? Dan perkara yang sama berulang kembali. Apakah perhubungan di antara perayaan umat Islam dengan permainan bunga api dan mercun? Malah kerajaan setiap tahun terpaksa menyediakan peruntukan bagi menjalankan urusan penguatkuasaannya. Sukarkah untuk membanteraskannya? Persoalan ini biarlah pihak berkuasa yang menjawabnya.

Seingat penulis, sekitar tahun 70-an dan awal 80-an terdapat satu lagi permainan yang berunsur judi setiapkali menjelang perayaan umat Islam. Permainan ini di kalangan masyarat kampung penulis dikenali sebagai 'tikam' atau 'nikam'. Syukurlah permainan ini telahpun dihapuskan. Tapi mengapa pula mercun sukar dihapuskan walaupun berbagai langkah pencegahan telah diambil oleh pihak berkuasa?

Penguatkuasaan terhadap pengedaran, penjualan dan pembakaran mercun perlu telus. Apa yang mendukacitakan kita ialah terhadap sikap individu yang menjalankan amanah penguatkuasaan itu. Terdapat di antara mereka yang bertindak merampas mercun-mercun itu dan membawa pulang ke rumah dan ke kampung halaman masing-masing. Kemudian, diagih-agihkan kepada anak-anak, saudara mara dan rakan taulan. Malah mereka membakar mercun di halaman rumah, maka berdentumlah mercun yang entah dari berbagai jenis itu mengegarkan kampung, membengitkan telinga, menyentakkan bayi di dalam buaian dan membakar amarah orang dewasa. Bau belerangnya pula menyumbat lubang hidung dan asapnya memedihkan mata serta menyesakkan nafas. Peristiwa ini berulangkali pada setiap tahun apabila tiba musim perayaan umat Islam. Orang yang membawa dan membakarnya pula merupakan orang yang diamanahkan untuk menguatkuasakan peraturan dan larangan ini.

Harapan penulis, semoga tahun ini tiada lagi dentuman mercun seperti ini. Jangan kita dianggap seperti ' Harapkan pagar, pagar makan padi'. Juga jangan kita biarkan dosa-dosa kita yang dibakar dalam bulan Ramadhan ini, kembali disemai oleh baja-baja bakaran mercun ini.

1 comment:

Cikli said...

main mercun ni, biasanya pok lebih pado anok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...