Sunday, September 21, 2008

Di Antara Kuantiti Dan Kualiti


Minggu lalu, ketika aku sedang menunggu anak pulang dari sekolah, seorang surirumah yang juga sedang menunggu anak berbual sesama mereka. Katanya;

“Dua hari lepas, mak kawe singgah di Pasar Ramadhan, dia beli ‘butir nangka’ (sejenis manisan) 4 plastik, RM8.00. Lepas balik terus simpan dalam peti sejuk, bila masa berbuka semuanya sudah masam (basi) sudah tidak boleh makan.”

Tentu kecewa mak surirumah tersebut, apatah tidak manisan yang dibeli untuk dimakan bersama anak cucu itu bila tiba masa untuknya dimakan sudah rosak, tidak boleh dimakan lagi. Begitulah hakikat kehidupan, manusia lebih gemar mengejar kuantiti daripada kualiti. Bukan dalam hal dunia sahaja tetapi juga dalam hal ibadat.

Berbagai andaian telah dibuat oleh surirumah dan rakan-rakannya mengenai manisan tersebut. Tetapi apa yang penting, manisan itu tiada kualiti. Ianya dibuat dalam kuantiti yang banyak dan sudah tentu bermatlamatkan keuntungan yang berganda. Malangnya, peranannya sebagai pemanis mulut tidak kesampaian, rosak kerana kealpaan sipembuatnya. Mungkin objektif sipembuat dan sipenjual dapat dicapai tetapi bagaimanapula dengan objektif sipembeli. Sedangkan keberkatan itu akan wujud sekiranya semua pihak yang terlibat itu redha dan tiada unsur penginiayaan serta terdapatnya redha Allah di situ.

Apa yang pasti, keikhlasan dalam semua urusan memerlukan banyak mujahadah.

1 comment:

Cikli said...

teringat "butir nangka" anak kambing yang mu pera dulu. Chik bagi nama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...