Sunday, April 26, 2009

Saya Sayangkan Islam


"Yang dikejar tak dapat, yang dikendung keciciran", itulah pepatah melayu yang selalu sinonim dengan kita dewasa ini. Kita mengharapkan sesuatu yang belum pasti dengan mengorban apa yang ada pada kita. Namun, biarlah berpada-pada dan jangan melampau sehingga sanggup mengetepikan kesucian agama kita. Apa-apa keputusan yang melibatkan agama, sewajibnya dirujukkan dahulu kepada pakar-pakarnya. Kalau kita sakit, kita rujuk kepada doktor yang semestinya ada pelbagai kepakaran tentang kesihatan. Begitu juga dengan agama, mengapa tidak rujuk kepada pakar-pakarnya? Sudah tiada standardkah pakar-pakar agama kita?
Mengapa hanya kerana hendak menjaga hati penganut-penganut agama lain maka kita korbankan kesucian agama kita?
Saya tidaklah mahu mengulas lanjut tentang isu ini, tetapi sekadar meluahkan rasa sedih dan kecewa apabila Agama Islam mula dipinggirkan oleh penganutnya sendiri. Anak-anak kita, amanah Allah kepada kita dan sewajibnya kita didik dan membekalkannya dengan pelbagai ilmu yang bermanfaat. Tiada yang paling mulia selain akhlak terpuji. Akidah anak-anak kita adalah tanggungjawab ibu bapa. Redhakah kita melihat mereka masih terkapai-kapai tiada haluan dan tiada pedoman? Saya sayangkan anak-anak saya juga anak-anak kecil dan saya sayangkan agama yang saya anuti, ISLAM.

2 comments:

Unknown said...

sayangkan agama amal2 kan :)

pokmudo said...

Zalisa: Itu kewajipan kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...