Monday, April 6, 2009

Allah Itu Esa

Suatu petang, saya dikunjungi oleh seorang sahabat lama. Sahabat semasa remaja dan kini dia berstatus guru. Kunjungannya kerana ingin meminjam Perisian SPSS saya bagi memudahkannya membuat analisis untuk tesis/ kajian ilmiahnya. Dia sedang menuntut di OUM dan sememangnya kaum guru selain UPSI, di sinilah mereka 'upgrade' status mereka. Saya, walaupun telah 5 tahun upgrade di UUM namun masih belum berpeluang merasai karier seorang siswazah. Apatah lagi merasai gajinya. Apa-apapun, saya bersyukur...
Berbalik kepada sahabat saya tadi, di antara bahan bualannya ialah tentang permasalahan dalam amalan yang bersifat ubudiah. Merujuk kepada apa yang diceritakannya itu, saya dapati masih terdapat perbezaan pemahaman dan masih wujud keegoan dalam proses menyampaikan ilmu agama. Ini dapat dilihat melalui pelabelan "kaum muda" dan entah apa-apa lagi yang labelnya. Satu pihak menghujah bagi menegakkan pemahamannya dan satu pihak yang lain turut berhujah bagi menegakkan pemahamannya. Yang terpinga-pinga, pendengar atau pelajar dari golongan yang dahagakan ilmu agama. Bilakah permasalahan ini akan selesai?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...