There was an error in this gadget

Sunday, April 19, 2009

Kalau Tidak Kita, siapa lagi...?


Anak-anak selalu bising,

"Tak seronok tinggal kat sini, pantai jauh... lagipun bila cuti, terperap kat rumah je".

Aku hanya diam, orang rumahku tersengih aje. Semasa aku berkhidmat di KL, anak-anakku belum lahir lagi.

Kemudian, aku berpindah ke Kuantan dan kebetulan rumah kami diami berhampiran dengan Pantai Teluk Chempedak. Boleh katakan setahun sekali, malah kadangkala setahun sekalipun aku rasa tidak pernah aku makan angin di pesisiran Pantai Teluk Chempedak, Taman Gelora ataupun ke pantai-pantai berhampiran. Itu sebelum anak-anak ku dilahirkan namun setelah lima tahun bermastautin, barulah isteriku melahirkan anak sulungku. Di sinilah bermulanya episod membawa anak bersiar di tepian pantai. Aku tidak salahkan anak-anak jika mereka merasa kesunyian tanpa lawatan ke pantai dan bersantai. Hampir 9 tahun aku di Kuantan dan melihat perubahan pantai-pantainya.

Kemudian, aku berpindah ke Kuala Terengganu dan masih berhampiran dengan pantai serta masih berkesempatan membawa anak-anak ke Pantai Teluk Ketapang dan Pantai Batu Buruk. Malahan kekadang ke Sekayu.

Kini sudah hampir 2 tahun berkhidmat di UK (Ulu Kelantan) kampung halaman ku, anak-anak kerap protes. Sebagai mengambil hati anak-anak, sebulan lepas, sambil aku mencari Mesin Pengisar Simen untuk tugas sambilan sempatku bawa anak-anak ke Pantai Sri Tujuh. Sebenarnya, di usia 43 tahun ini, belum pernah aku menjejakkan kakiku di sini. Harapanku untuk mengembirakan anak-anakku. Malangnya, ia tidak seindah apa yang aku bayangkan. Kotor dengan sampah sarap dan nampak macam tidak terurus. Harapanku kepada pihak yang bertanggungjawab, indahkanlah pantai-pantai di negeri kita. Satu lagi, kepada para pengunjung cintailah khazanah kita. Wallahu 'alam.

4 comments:

Bonda said...

Pantai Sri Tujuh?....dekat dah dgn rumah mama tok asyraf.x singgah ko?

Cikli said...

nak dekat pantai, marilah sini...
nak dekat lagi pattani...

pasal cement mixer tu, Allahu khairan jaza bro....

pokmudo said...

Bonda:Hari tu sentiasa kejar masa. Perancangan awal ke Mydinpun tidak tercapai. Anak2 mucung...

Cikli: Bereh saje...tak dak vitamin M, top up vitamin tauke..he5x

akula said...

Kalu gi pantai sebelah bachok, p puteh...molek...belum ternoda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...