There was an error in this gadget

Sunday, May 3, 2009

Sekadar Ingatan


Salam Sejahtera dan salam perjuangan!

Saya bukanlah seorang yang berpengaruh dan 'berjenama' dalam mana-mana parti politik atau mana-mana persatuan atau mana-mana wadah pertubuhan. Saya hanyalah pacal, tiba masa memilih maka membuat pemilihan tanpa meminta apa-apa imbuhan atau bayaran balik tambang dan sebagainya. Saya celik politik mulai Disember 1985, berikutan peristiwa berdarah di Memali. Sebelumnya, saya hanya mengikuti sahaja tanpa berfikir.

Setelah sekian lama saya di perantauan, kini saya kembali ke kampung halaman yang pada mata saya begitu asing dan semacam berada di bumi orang lain. Pada usia lebih 40-an ini, segala di sekeliling terasa begitu terasing. Sahabat-handai bertempiaran dan berselerak, masing-masing dengan urusan tersendiri. Begitu juga dengan saya.

Sebelum merantau, saya terlibat secara langsung dengan saf kepimpinan di peringkat cawangan dan kawasan dalam PAS. Tetapi tidaklah seaktif pejuang yang ada sekarang. Sungguhpun kini segalanya belum berulang kembali dalam perjalanan saya, tetapi semangat itu sentiasa terkurung di dalam jiwa.

Sedih rasanya apabila ada segelintir pemimpin parti kita melontarkan teguran berbisa kepada kepimpinan parti melalui media massa. Terguris rasanya apabila latahan bergema tanpa henti. Apa guna AJK dan berbagai platform jika tidak digunakan sebagai penyelesaian kekalutan dan keributan yang melanda para pemimpin parti kita.

Kita sudah sedia maklum akan 'tangan-tangan dan mulut-mulut gatal' yang akan mencanangkan kelemahan kita. Jadi mengapa masih kita lorongkan ketidakpuasan hati kita terhadap saf kepimpinan kita ke arus yang salah. Lorongkanlah ke arah platform-platform yang telah tersedia.

Percanggahan pendapat itu adalah perkara biasa, jadi carilah kata sepakat melalui platform yang betul.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...