Saturday, April 11, 2009

Islam Hak Semua Kaum


Sebenarnya, sudah lama orang bukan Islam boleh membaca dan menterjemah ayat-ayat al-quran. Malahan turut pandai mentafsirnya. Semasa saya di bangku sekolah, seorang cina yang sekelas dengan sahabat saya berjaya mendapat pangkat "A" cemerlang dalam Pengetahuan Agama Islam baik di peringkat SRP mahupun SPM. Itu dulu, sekarang mungkin hebat lagi. Semasa saya berkhidmat di Kuala Lumpur, seorang kawan saya di pejabat yang berbangsa India bukan beragama Islam boleh membaca ayat-ayat quran, malahan mampu bercerita tentang kelebihan ayat-ayat al-quran yang pada saya berkemungkinan orang melayu yang beragama Islampun belum tentu tahu. Saya tahu tentang simbol bulan bintang yang ada menggunakan angka 786 pun daripada beliau.

Seorang Ahli Parlimen PKR yang berbangsa India yang semasa belum menjadi Ahli Parlimen lagi kerap menggunakan petikan ayat-ayat al-quran dalam ceramahnya. Tegasnya, sudah lama orang-orang bukan muslim celik al-quran cuma belum terbuka hatinya untuk sama-sama mendokong al-quran yang suci ini sebagai cara hidup dan anutannya sahaja.

Saya sayang dan cintakan agama saya, iaitu Islam dan sekurang-kurangnya setiap kali saya solat saya berikrar.

Bukankah apa yang selalu disebut oleh seseorang itu akan selalu diingatinya dan yang selalu disayanginya. Jadi, apa salahnya jika kita turut berdoa semoga apa yang selalu disebut dan dibaca oleh Setiausaha DAP Perak itu akan menjadi pegangan hidupnya. Saya sokong kenyataan Dr. Badrul Amin, jangan kita lihat dari sudut negatif. Cuba berfikiran positif. Saya tidak nampak penghinaan yang dinyatakan daripada bacaan quran itu. Tapi, saya nampak penghinaan yang dilakukan oleh orang-orang yang menolak cadangan perlaksanaan Hukum Hudud.

1 comment:

Cikli said...

cuba tanya jamil khir dan yusop noor, depa buat phD Islam di UK dan US tu semua lecturer Islam ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...