Sunday, April 12, 2009

Jiwa Remaja




























Di sini, inginku ceritakan sedikit tentang dua orang anak bujang kak longku yang baru lepas menerima keputusan SPM masing-masing. Perbezaan umur dua beradik ini hanya setahun sahaja, jadi apabila si abang terpaksa menghabiskan masa setahun untuk kelas peralihan di SMA, kedua-duanya masuk Tingkatan satu di tahun yang sama dan mengambil SPMpun di tahun sama. Kedua-duanya mempunyai kelebihan yang berbeza serta kemachoan juga berbeza.
Adik perempuanku yang menetap di Muar, Johor sibuk menSMS aku minta nasihat si abang ini supaya naik tingkatan enam dahulu sementara menunggu tawaran ke IPTA kerana keputusan SPMnya tidaklah secemerlang si adik. Masing-masing 'cool' sahaja dan aku turut 'cool' juga. Doaku moga-moga mereka berjaya ke menara gading dan menggapai impian mereka.
Walaupun begitu, aku kagum dengan komitmen mereka yang tidak mahu hanya menunggu tawaran IPTA begitu sahaja tetapi memanfaatkan masa dengan berniaga. Dalam diam aku perhatikan, mereka sememangnya cekap berniaga dan ada kesungguhan. Apa-apapun, pelajaran adalah yang utama anak saudaraku.







10 comments:

Cikli said...

pelanggan tu macam kenal je

pokmudo said...

Pelanggan tetap...orang bank mudah buat pinjaman...

Anonymous said...

tgk ko atap gerai napok mcm hasil tangan pokmudo.. dok gitu cikli?

CankerSaurus

Cikli said...

aku tiom....mesti balik...

pokmudo said...

Bahan binaan bangsal 100% bahan terpakai, termasuk almari Pok Mudo yang udah rosak. Letih hingga terjelir lidah nak menyiapkannya. Anak2 buah biasalah, bila tukang begheti rihat 15 minit, dia bantai 1 jam. He3x

pokmudo said...

Cikli & Dr. Canker: loni, A&A Ruzlan buat promosi...
(psssst...suka tengok dua beradik tu neega, masing2 control hensem)

Anonymous said...

bakpo A&A Ruzlan? patutnye D&G Ruzlan dok gitu?

CankerSaurus

pokmudo said...

Dr.Canker: Nama asalnya Burger Mok Soh, lepas tu ubah c kit, Burger Cucu Mok Soh. Sbb protes pemegang gelaran cap dagangan... jadilah A&A Ruzlan (Afiq & Arif)

Cikli said...

tulis je anak buah ramli burger.

pokmudo said...

Cikli:Tunggu Cikli balik rasmi & isytihar nama semula. Kalau perlu selawat...selawat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...