Monday, June 29, 2009

Timang Tinggi-Tinggi



Sudah menjadi lumrah demokrasi keumnoan calon-calonnya akan ditimang tinggi-tinggi sampai 'mencarikkan adat'. Kalau kita dengar momokan mereka, fuyyoo...hebat boleh menaikkan taraf negara kita. Malangnya, rakyat yang mencari wakilnya dan mereka ini walaupun ada di antaranya tidak belajar 'sampai puncak atap' namun matang dalam mencari wakil mereka. Biarlah media mencari dan mewawancara beberapa orang kampung, lalu memuji-muji calon BN. Biarlah pelbagai agensi-agensi kerajaan menganjur dan mengatur berbagai program di DUN Manek Urai, biarlah menteri-menteri atau timbalannya datang berkempen guru-guru, membawa doktor-doktor, khususnya doktor gigi apabila media mencanangkan azabnya bebanan seorang doktor gigi dan payahnya masyarakat ingin mengangga mulut untuk di periksa giginya. Namun, keputusan rasminya 14 Julai 2009.


Saya kenal calon BN semasa dia budak-budak lagi, malah dia pernah belajar sekelas dengan adik saya. Maaf, saya tidak berminat untuk bercerita tentangnya. Dia sudah ada ruang yang luas dan sudah tersohor seluruh Malaysia apabila telah dinobatkan sebagai calon BN oleh TPM.

Saya kenal calon PAS pada namanya sahaja di sekitar tahun 80-an dan kemudiannya saya merantau ke luar Kelantan. Semasa di perantauan, saya dengar berita tentang pekertinya yang suka menolong orang tanpa diminta balasan. Nyata apa yang saya dengar dapat saya saksikan pada awal tahun ini apabila sepupu saya meninggal dunia. Baru kini saya kenal batang tubuhnya dan bersembang dengannya. Arwah sepupu saya orang kampung dan tidak berharta, telah meninggalkan anak-anak yang masih kecil. Saya lihat, calon PAS inilah yang mengurus dan mengeluarkan belanja bermula daripada hospital pada tengah malam sehingga arwah sepupu saya dikebumikan keesokan harinya. Saya juga pernah melihat secara tidak sengaja Abang Uji (Hj. Mohd Fauzi Abdullah) pernah menghulurkan wang kepada seorang pemuda yang tidak siuman bagi membeli makanan. Rata-rata masyarakat akan bercerita tentang kebaikannya bukan bercerita pendidikannya. Ada wakil yang berlambak-lambak kelulusanpun kalau tidak diiringi perkerti yang luhur akan hancur dan memusnahkan harapan rakyat. Jadi, "tepuk dada tanya iman... siapa calon yang layak dipilih..." Wallahu 'alam.


3 comments:

Cikli said...

dah ramai pun umno masuk pas sebelum ni kerana tertarik dgn abe uji.

mat din said...

alhamdulillah inilah wakil yg kita nntikan.mg abe uji menang.amiin..

pokmudo said...

Cikli: Sepatutnya masuk PAS kerana tertarik dengan akhlak yang berlandaskan al-quran.
Mat Din: Insya-Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...