Wednesday, October 14, 2009

Ikhlas Walaupun Sedikit


Sudah menjadi budaya peraih orang Kelantan barangkali setiapkali kita membeli sayur-mayur atau lauk-pauk maka diberikan kita lebih sedikit. Walaupun sekadar sebiji cili besar atau seekor ikan selar kuning namun nilai murni tetap ada. Mungkin keuntungan hasil titik peluh mereka tidaklah seberapa tetapi denyut nadi mereka masih berbaur perasaan syukur kepada Allah.

Semasa saya kecil dahulu, seringkali saya ditugaskan oleh mak ke kedai menjual sebeg guni kecil getah 'segerap' yang dikumpul dari bekuan alur torehan pisau menoreh. Selalunya sebeg itu dapatlah RM1 dan taukeh getah berbangsa Melayu itu akan memberi saya lebih sebanyak 20 sen untuk gula-gula katanya. Bukan 'menggula-gulakan saya' rasanya.

Itulah salah satu nilai murni tradisi masyarakat Melayu Kelantan yang pernah saya alami dan belum pernah saya alami di lain-lain negeri di luar Kelantan. Nilai sebeginilah perlu dicerapkan dan ianya rasa saya sudah sebati dengan individu berkenaan sedari kecil lagi hasil asuhan ibubapa.

1 comment:

Cikli said...

kalu hak ada kakak lawa tu buleh lebih sikit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...