Wednesday, March 25, 2009

Kita Ajekah Yang Betul?

Sedang saya beratur untuk mengambil wang di ATM sebuah bank, seorang lelaki bersongkok tinggi,bertali leher, berjanggut dua tiga urat dan memakai vest sebuah jabatan Kerajaan Persekutuan yang bertanggungjawab memberi pelajaran kepada rakyat Malaysia turut beratur di belakang saya. Sekonyong-konyong, lelaki di hadapan saya bersuara,
"Alamak!meter parkir kereta saya tak tambah tadi"
Mata kami memandang ke arah beberapa orang penguatkuasa bandaran yang sedang mengeluarkan saman ke atas kereta yang tamat tempoh meter parkirnya.
"Berapa sen saudara masukkan?" tanya lelaki bersongkok tadi.
"10 sen saja"
Lelaki bersongkok tadi kembali meyambung,
"Sekarang denda RM10.00"
"Saya dah banyak kali dah tak bayar, tak ada apa-apapun" balas lelaki tadi.
"Majlis Bandaran boleh kunci tayar tu..." sahut lelaki bersongkok. Kemudian, dia menyambung lagi.
"Dulukan saya pernah tengok penguatkuasa ni sengaja buka meter parkir dan keluarkan syiling. Dia sengaja hendak saman kereta kita."
Saya yang berada di hadapannya tersentak dengan tuduhannya itu. Hati saya berdetik, tergamak lelaki bersongkok ini mengeluarkan tuduhan ini. Melihat kepada pakaiannya itu yang menampakkan seperti seorang pendidik atau pegawai kerajaan tidak selayaknya dia mengeluarkan kenyataan berbau prejudis itu. Memalukan. Tidak rasa bersalahkah dia mengeluarkan kenyataan seperti itu? Saya rasa amat malu dengan kenyataannya itu, lantaran itu saya berlalu dengan seribu bahasa dan rasa cuak. Hormati kerja dan personaliti orang lain jangan sebab perbezaan parti yang memerintah Majlis Bandaran dengan parti yang memerintah jabatan kita menyebabkan kita suka memandang dan mencari keburukan orang lain sahaja.

2 comments:

asyifatul solehah89 said...

syukran jaziilan for the comment...insyaallah

pokmudo said...

Asy:kembali...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...