Monday, December 15, 2008

Sikap Yang Tidak Membantu

Minggu lepas saya pulang ke kampung isteri saya dan sesuatu yang luar daripada kebiasaan masyarakat di sini. Rata-rata daripada mereka leka dan gemar memancing tanpa diskriminasi terhadap gender. Di setiap jambatan dan di tepi-tepi sungai, bersusun kaki-kaki pancing yang entah datangnya dari mana dan bila minat memancing itu timbul.
"Asyik memancing, banyak ke dapat ikan?" tanya saya pada seorang pemuda, jiran mentua saya.
" Dapat juga dua ekor" sahutnya.
"Ramai juga orang memancing atas jambatan tadi ye?" sambung saya, cuba memancingnya.
"Sekarang ni, ramai orang memancing. Terutamanya di tepi-tepi sungai tu. Penuh dengan lelaki dan perempuan" pemuda itu mula memakan pancing saya.
"Hai! kenapa ye? Dulu tak macam ni pun?" balas saya, seolah-olah melepaskan tali pancing.
"Kolam ikan di sebelah sana tu tenggelam banjir, banyak ikan besar-besar terlepas bebas" terangnya jujur.

Fuh! patut pun minat ini timbul. Teringat saya satu peristiwa yang berlaku di Terengganu beberapa tahun dahulu yang mana lori membawa hasil laut terbalik dan berselerak udang,ikan dan lain-lain hasilan di atas jalan raya. Apa yang mendukacitakan, sikap orang ramai yang mengambil kesempatan memungut udang dan ikan untuk dijadikan sarapan keluarga masing-masing. Bahkan barangkali ada yang lebih dari itu.

Senario kedua peristiwa ini tentulah berbeza, yang mana di sini mereka terpaksa membeli jaring atau pancing. Kemudian terpaksa berpanas dan bersabar menunggu hasilannya. Apa yang seolah-olah ada miripnya ialah "daya tarikan" itu. Tarikan kepada sesuatu yang menjadi usaha orang lain dan seolah-olah "menangguk di air yang keruh". Suka mengambil kesempatan di atas kesusahan orang lain, seperti yang dilaporkan terjadi di Bukit Antarabangsa sekarang, yang mana terdapat aduan tentang kecurian harta benda.

Beginilah sikap yang sering digambarkan melalui tingkah laku, baik di peringkat bawahan mahupun di peringkat atasan. Semuanya lebih bersikap "selfish", hatta pertolongan yang diberikan juga ada agenda.

2 comments:

Cikli said...

macam bonus akhir tahun la tu. depa bukan curi. halal bah.
kena redha je tuan kolam tu.

Anonymous said...

ngail musim banjir mmg best pasa ikan tgh lapar. ikan dlm parit pon jadi "bersih" pasa air dah besar.

moga pahala utk tuan kolam yg redho. kalo kambing/lembu bleh igat balik.

CankerSaurus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...