Saturday, December 6, 2008

Sehelai Kain Pelikat

Dua hari sebelum Pertandingan Pidato Anjuran PAS pada tahun 1986 atau 1987(tak berapa confirm) Pok Muda diamanahkan oleh PAS Cawangan Guchil Tengah mewakilinya. Secara kelam kabut Pok Muda mencari bahan yang tak berapa ada dan cuba menghafal ayat-ayat quran yang berkaitan.

Menjelang hari pertandingan di Markas PAS Sg. Durian, Pok Muda melangkah naik ke pentas yang dipenuhi ramai yang berkupiah dan berserban dengan sedikit gementar dan terasa kelam pemandangan. Nasib Pok Muda tidak terlanggar alat pembesar suara. Pun begitu, suara Pok Muda masih mampu keluar dengan lenggok nada seperti yang dirancang. Namun begitu, gaya tangan tetap kaku tidak seperti yang Pok Muda rancang.

Akhirnya, Pok Muda dicanangkan sebagai naib juara dalam pertandingan itu, dapat hadiah kain pelikat sehelai. Kata seorang teman Pok Muda ramai yang bersungut Pok Muda tidak tampilkan gaya berpidato maka sebab itu tidak dapat jadi juara. Balas Pok Muda, itupun kira nasib baik suara keluar. Lagipun kalau juara terpaksa pula berpidato mewakili Kawasan.

4 comments:

Cikli said...

2 ke 3 orang peserta?

pokmudo said...

5 orang

Anonymous said...

hm..tahniah ye!

pokmudo said...

Fuzzy:Terima kasih...itu cerita zaman remaja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...