Monday, June 28, 2010

Kita Milik Allah



Prolog
Sekejap tadi saya ke Kota Bharu kerana menyelesaikan urusan rasmi. setiba saya di hadapan Pejabat Khidmat Masyarat DUN Kota Lama, saya lihat seorang lelaki lengkap berseragam pengawal keselamatan, usia mungkin hampir 60 tahun terbaring kaku dengan mulut berbuih di tempat parkir motorsikal. Saya menghampiri tiga orang lelaki yang cuba membantu dan seorang daripadanya cuba merasa dengup nadi pengawal keselamatan. "Udah tiada" terang lelaki tersebut.
Setelah selesai urusan rasmi, saya keluar dan melihat orang semakin ramai mengerumuninya. Beberapa minit kemudian, Ambulans datang dan setelah diperiksa maka sahlah lelaki warga emas itu telah meninggal dunia.
Itulah hakikat hidup ini, maut berada di mana-mana. Bersedia atau belum itu bukan persoalannya. Jadi, sementara masih berpeluang menghirup udara di dunia ini buru dan amalkan sebanyak mungkin kebaikan.
Ulama
Ulama itu hanyalah panggilan dan gelaran yang diberikan sama ada ianya layak ataupun tidak, Allah sahaja yang mengetahui. Sungguhpun begitu, mereka juga manusia yang mempunyai naluri masing-masing. Biarlah mereka pilih jalan mereka kerana mereka telahpun ditunjukki dengan ilmu mereka.
Apa yang penting,pejuang parti Islam tidak perlu bersungguh-sungguh mengkritik dan melayan fenomena ini. "Buang masa". Sama ada yang dipanggil ulama itu tersohor ataupun tidak bukan persoalannya dan mereka bukan maksum. Kadangkala si penarik beca ataupun si petani lebih mulia daripada mereka.
Sepatutnya, kita koreksi parti kita dan perjuangan kita. Wallahu 'alam.

1 comment:

Cikli said...

setuju dengan pokmudo.
koreksi diri dalam parti, kenapa asri tak mari....

tak berparti pong, kalu takut nak sokong pas, buat apa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...