Monday, February 1, 2010

Anak Itu Amanah


Semalam, semasa menunggu anak di luar pagar sekolah sekonyong-konyong datang seorang budak sekolah lelaki menendang seorang budak sekolah yang sedang berdiri di hadapan saya. Fikir saya dia sedang bergurau namun saya tegur atas gurau 'biawak'nya itu. Kanak-kanak yang ditendang itu menangis dan saya menghampirinya dan baru saya tahu dia dibuli. Saya mengejar kanak-kanak yang membuli tadi namun dia lari menghilangkan diri. Dari kanak-kanak yang dibuli saya dapat tahu tentang budak pembuli tadi. Dia baru Tahun 3.
Kemudian,ibu bapa yang berdiri menuggu anak di situ memberitahu yang budak itu memang sudah terkenal dengan sikap pembulinya. Seorang bapa mendakwa dia pernah dipanggil ke Balai Polis gara-gara budak itu. Budak itu pernah meminta wang dari anaknya dan pernah menggunting baju sekolah anaknya. Malah menurutnya, budak itu makin berani pernah meludah di hadapan guru disiplinnya. Ayahnya sudah beberapa kali dipanggil ke sekolah namun tidak pernah datang dan tiada kerjasama. Menurut bapa seorang pelajar yang pernah menjadi mangsa bulinya itu lagi,sikap pembuli budak itu turut diwaris adik beradiknya yang lain. Pernah budak itu berkelahi dengan seorang budak dan abang-abangnya ikut campur.
Sememangnya, amat malang bagi ibu bapa yang membiarkan bahkan tiada mengambil tindakan apa-apa bagi membetulkan sikap anak-anak ini. Bukan sahaja menyusahkan orang lain malah turut memusnahkan anak-anaknya sendiri. Kita kerja berhempas pulas mencari rezeki untuk anak-anak namun pendidikan anak-anak tentang sifat-sifat murni kita abaikan. Wallahu 'alam.

2 comments:

Cikli said...

bapa borek anak rintik

AyohNik said...

gah nyer umoh moli.. patutla geng zaka marah :) aku brani oyat esok luso dio mitak mung kosi bayar separuh rego paga dio..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...