Saturday, September 12, 2009

Kembalikan Roh Ramadhan


Alhamdulillah! kita sekarang berada di dalam 10 terakhir Ramadhan. Kita tidak sehebat umat Islam terdahulu yang berada dalam kesedihan apabila Ramadhan akan meninggalkan. Kita tidak sehebat mereka yang berpuasa pada siang hari dan beramal pada malam hari. Namun, setidak-tidaknya kita cuba mengikut jejak mereka semampu dan sedaya upaya kita. Dalam pada itu, lebih malang lagi segelintir umat Islam kini yang lebih mementing makanan jasmani daripada 'makanan' rohani. Bertunjangkan alasan kerja berat dan perlu tenaga lebih maka mereka tanpa segan silu melahap pada siang hari dalam bulan mulia ini.

Apa yang lebih ketara lagi peranan media yang berlumba-lumba mengatur program-program masakan dengan berbagai nama dan berbagai populariti dengan menampilkan artis-artis walaupun cuma memasak cekodok kurma dan pisang bungkus kulit popia. Inikah identiti bulan mulia ini pada mata umat Islam kini?

Apa yang penting,roh Ramadhan terletak di dalam jiwa kita umat Islam. Jikalau hanya segelintir sahaja yang berusaha menghidupkan dan yang lain dicemari budaya-budaya menyesatkan dengan bakaran bunga api,pameran juadah dan ciptaan masakan yang akan menjadi pemuas nafsu makan kita...rasanya hanya sekadar itulah pengertian puasa bagi kita, walaupun ungkapan mulut memang hebat seperti kata iklan mee segera "mulut boleh bohong... " Wallahu 'alam

1 comment:

Cikli said...

jeppuk pise perisa mentega berdadu bawang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...