Wednesday, September 2, 2009

Apabila Hanya Mengejar Kepuasan Dunia


Menurut seorang pengkaji, dewasa ini semakin bertambah kaum lelaki menunaikan solat. Pertambahan ini disebabkan oleh laporan kajian yang dikeluarkan oleh para pengkaji sebuah IPTA tempatan tentang manfaat solat terhadap seorang lelaki yang 'mati pucuk'. Kumpulan ini telah menjalankan kajian terhadap solat bagi orang biasa dan mendapati penyakit ini boleh diubati dengan bersolat.

Nampaknya, nawaitu bersolat golongan ini telah berubah dan mereka lebih yakin dan percaya kepada golongan profesional seperti santis ini daripada kata-kata seorang ustaz yang berpandukan kitab-kitab. Tidak tercabarkah para agamawan? Justeru itu, kembalikanlah kegemilangan ulama' silam jangan hanya mahir satu bidang sahaja. Tingkatkan diri, biarlah kita seorang doktor, jurutera,arkitek, saintis dan apa-apa sahaja kemahiran profesional, dalam pada itu kita juga seorang ilmuwan Islam yang hafal al-Quran, ahli tafsir, tasauf, fekah dan sebagainya.

Satu lagi, elok kiranya ada pasukan saintis yang cuba mengkaji puasa dan manfaat kepada kesihatan. Setidak-tidaknya, dapat mengurangkan manusia malang yang terjejas dan tersengaja ponteng puasa. Wallahu 'alam.

2 comments:

Cikli said...

ramai orang takut MATI PUCUK,
tak ramai pula yang takut MATI ESOK.

CankerSaurus said...

sebut pasal pucuk teringat pucuk ubi celor cicah budu. pergh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...