Sunday, August 2, 2009

Antara Dua Darjat


Semalam semasa saya bergunting rambut, seorang pelanggan kedai gunting melontarkan satu soalan kepada pakcik tukang gunting;

"Demo rasa ISA ni zalim ke?"

"Zalim benar nah..." spontan pakcik tukang memberikan responnya.

Beliau menyambung kembali;

"Tak zalim guano? kurung tanpa ccara... kalu betul-betul salah, dakwalah di mahkamah"

Saya teringat semasa saya belajar di salah sebuah IPTA dulu, seorang pensyarah yang kini bergelar profesor memberikan komennya tentang ISA, katanya;

"Kadangkala jika anak kita degil kita kurung dia, jadi pada saya ISA tak salah sebab untuk menyedarkannya".

Saya pada masa itu mendengarnya dengan cuak dan langsung tidak menghormati pandangannya yang tidak layak keluar daripada mulut seorang terpelajar sepertinya. Sepatutnya, apa-apapun pandangan biarlah menampakkan keilmiahannya. Walaupun umum telah mengetahui yang beliau sering diundang oleh stesen TV untuk memberikan komentar politiknya.

Dua pandangan ini semacam cerita seorang profesor yang merasa diri terlalu bijak masuk kampung dan diuji kecerdasan akalnya oleh seorang tua yang menghuni di kampung tersebut.

Selepas penat berceramah dan bersyarah, profesor tersebut cuba mengambil hati penduduk kampung dengan berborak-borak. Tiba-tiba datang seorang tua menegurnya;

"Tuan! saya dengar tuan ni seorang yang hebat..."

Kembang hidung profesor tersebut dan cuba tersengih.

"Boleh kita bermain satu teka-teki?" Soal pakcik tersebut.

Profesor tersebut terus mengangguk, "Boleh!boleh!"

"Kalau macam tu kita buat ketetapan" balas pakcik itu.

"Ketetapan apa?" Tanya profesor.

"Begini..." pakcik itu tersenyum lagi.

"Mula-mula biarlah saya beri teka-teki dan tuan hendaklah jawab. Jikalau tuan gagal menjawab dengan betul maka tuan perlu hadiahkan saya RM100. Kemudian tuan beri saya teka-teki pula, jika saya gagal jawab dengan tepat maka saya beri tuan RM10.00" jelas pakcik itu.

"Haikk...kenapa saya perlu beri RM100 sedangkan pakcik hanya RM10?"

"Tuankan orang bijak dan terpelajar, sedangkan saya orang kampung dan tiada pelajaran pula tu"

Profesor mengangguk-angguk bersetuju.

"Di dalam dunia ni, binatang apa berkaki tiga?"

Macam-macam jawapan diberikan profesor setelah berfikir panjang. Binatang cacat....bla...bla... tetapi satupun tidak tepat. Akhirnya profesor mengaku kalah dan menghulurkan RM100 kepada pakcik tadi. Lalu profesor bersuara;

"Sekarang giliran saya pula memberi teka-teki"

"Silakan tuan..."

"Binatang apa berkaki tiga?" Rupa-rupanya dia terlalu ingin mengetahui jawapannya.

Pakcik tadi tidak banyak cakap terus menghulurkan RM10 kepada profesor sambil tersenyum,

"Maaf tuan, saya memang tidak tahu..."

Jelasnya, hanya kejujuran yang akan memberikan jawapan yang tepat dan manfaat kepada semua. Wallahu 'alam.

2 comments:

Cikli said...

tapi kalu berlaga pendapat dengan tukang gunting, biar dia sudah dulu. nanti jadi boje purrong.

CankerSaurus said...

hasan ke husin? ser hudoh tp muroh ser lg ok tp maha sket. parti lain2.

..teringat wasab bi'na

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...