Tuesday, July 27, 2010

Politik dan Guru


KSN telah beri lampu hijau kepada guru-guru gred DG41 hingga DG48 untuk menyertai parti politik. Berbagai maklum balas diberikan oleh orang ramai. Ada yang pro dan tidak kurang juga yang kontra.
Bagi saya,guru-guru yang pro BN sahaja yang akan nampak aktif dan ini akan membuka peluang untuk mereka memancing 'pengundi muda'. Apa tidaknya, jika ada yang aktif dalam parti pembangkang dalam konteks persekutuan,berbagai kekangan menunggu dan berbagai kesulitan dalam kerjaya mungkin terpaksa dihadapi. Ini kerana tandusnya etika profesional.
Saya pernah diberitahu oleh seorang kawan yang juga merupakan seorang kontraktor,
Katanya: "saya pernah disenarai hitamkan selama setahun oleh sekolah**** kerana saya didapati memegang jawatan di peringkat cawangan dalam parti pembangkang"
Katanya lagi:"...sekarang ni yang lebih berkuasa orang-orang bawahan di sekolah tu bukan pengetua. Sungguhpun mereka ni hanya Pekerja Am, Pekerja Awam Pejabat di sekolah tetapi mereka berjawatan dalam parti di bahagian masing-masing.Mereka nilah yang selalu memain peranan".

Itu masalah kontraktor berpolitik yang bukan penjawat awam. Cuba bayangkan jika guru-guru yang juga penjawat awam ini berpolitik di pihak pembangkang.

Jikalau golongan ini sudah berpengaruh dalam membuat keputusan jadi bagaimana agaknya nanti peranan gred 41-48. Senario ini yang mungkin akan menjadikan sekolah sebagai gelanggang politik lebih-lebih lagi sebelum kebenaran inipun sudah penuh benda parti politik di pagar-pagar sekolah. Bagi saya,guru-guru dahulu berpolitik untuk menuntut kemerdekaan Tanah Melayu daripada penjajah. Jadi peranan politik guru sekarang ke arah mana? Tepuk belakang murid...tanya ayah awak undi mana...?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...