Wednesday, November 18, 2009

Cuti Yang Perlu Berhati


Tiga hari lepas, Pak Muda ke sekolah anak-anak untuk tanda tangan Buku Adab Belajar. Sebelum itu, ada majlis taklimat Pengerusi PIBG dan Guru Besar. Panjang lebar Guru Besar berceramah mengambil peluang jarang-jarang bertemu ibu bapa/penjaga. Sememangnya, pihak sekolah memerlukan kerjasama pihak ibu bapa/penjaga dalam apa-apa perkara yang berhubung dengan pendidikan anak-anak.
Sepanjang cuti sekolah akhir tahun ini, pihak sekolah menyediakan berbagai kerja rumah untuk anak-anak selesaikan semasa cuti sekolah. Jadi, menjadi tanggungjawab ibu bapa/penjaga pula memantau pelajaran anak-anak mereka.
TERIMA KASIH CIKGU...
Cuma, apa yang perlu diberi perhatian, musim ini musim tengkujuh. Anak-anak jangan terlampau diberi kebebasan sangat. Pak Muda sekadar mengingat kerana teringat zaman Pak Muda di Darjah 5 dahulu (1977). Sekarang orang sebut Tahun 5. Dalam musim inilah Pak Muda dan rakan-rakan sebaya ke sungai, mandi-manda. Air sungai deras dan besar dan Pak Muda semasa itu lemas dan dibawa arus deras. Mujur, salah seorang rakan Pak Muda melemparkan pelampung tiub tayar kereta. Pak Muda pantas mencapai dan meniarap di atasnya lalu dibawa arus ke seberang di bawah jambatan yang menghubungkan jalan raya. Itu kira umur Pak Muda masih panjang lagi. Jadi, sama-samalah kita berwaspada. Wallahu 'alam.

2 comments:

Abam Kie said...

Salam ziarah. Blog Pok Muda sgt menarik. Jemputlah dtg ke blog saya pula. Jom kita saling jadi follower? Buat MOU, OK? Thanks.

Zuki (zukidin.blogspot.com)

pokmudo said...

Juk: TQ. Insya-Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...