Sunday, November 8, 2009

Bola


Saya bukanlah peminat fanatik bola dan bukanlah hobi saya melihat pertandingan perlawanan bola sepak. Saya bermain bola semasa di bangku sekolah rendah yang mana kaki saya selalu terseliuh kerananya. Apabila saya bersekolah menengah, saya kurang bermain bola, apatah lagi diusia lebih 40-an ini.Bola sepak memang mempunyai para peminat yang terlalu ramai.
Berhantunya bola sepak ini boleh membuatkan manusia hilang pertimbangan dan pemikiran. Si pemain kerap bergaduh dan si penyokong pula bertindak di luar kemanusiaan. Masing-masing mencari kesalahan dan kesilapan.
Terbaru, MP Pasir Mas kata malu apabila ditanya tentang insiden yang berlaku di Stadium Bukit Jalil padahal jolokan Serambi Makkah sudah lama diberikan kepada Kelantan.
Di mana-manapun boleh berlaku insiden sedemikian. Kawalan tingkah laku dan pekerti manusia adalah iman bukan pada nama,keturunan dan sebagainya. Ada yang nama indah-indah di dalam Islam namun kecundang peri laku dan sikapnya. Sering pecah amanah,menipu,mengkhianati amanah yang diberikan dan sebagainya. Jadi,apa yang perlu difikirkan bersama oleh seluruh warga Malaysia ialah mengapa sikap sedemikian berlaku? Bagaimanakah cara yang sesuai dilakukan bagi membendung insiden sebegini daripada berulang lagi? Adakah dengan silibus 1Malaysia yang dicadangkan bagi mengganti Pendidikan Moral itu satu keputusan yang menepati 'Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan'?
Bagi saya, semua pihak perlu berganding bahu bagi membendung gejala samseng ini baik di pihak kerajaan mahupun di pihak NGO. Nilai-nilai murni makin terhakis baik di jalan raya,balai raya,stadium,Dewan Undangan Negeri,Parlimen dan lain-lain lagi.Jangan salahkan Kelantan sahaja tetapi lihatlah ia secara menyeluruh. Wallahu 'alam.

2 comments:

AyohNik said...

setuju. kalau ngolek tak lepas cthnya pegila belatih lagi. bukenye cas keting atau sepak adik2 :)

pokmudo said...

AyohNik: mace pengalame jer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...