Monday, July 6, 2009

Apabila Ianya Sekadar Slogan


Gatal ratanya mulut ini ingin bertanya kepada pelopor dan pejuang Islam Hadhari, di mana dan dalam keadaan macam mana agaknya slogan mereka itu. Bagaimanalah agaknya nasib pendekatan yang telah dibawa dan sering diungkapkan serta dilaungkan oleh para pemimpin umno yang kemudiannya mengundang berbagai tafsiran,lalu melahirkan berbagai penulisan, ceramah,bengkel dan entah apa-apa lagi berkenaan 'Islam Hadhari'. Kini telah bertukar jadi 1 Malaysia.

Maka berbagai bijak pandai berlumba-lumba mentafsir dan memperincikan konsep 1Malaysia. Kita tidak menolak apa-apa yang boleh memberi manfaat kepada rakyat serta negara yang tercinta ini. Malah merasa turut bertanggungjawab tetapi kemusykilannya, betulkah apa yang diungkapkan itu dilaksanakan? 1Malaysia atau 1Parti?

"Kehendak Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan"

Sekarang, rakyat di Kg. Buah Pala menghadapi masalah, namun kedua-dua kerajaan yang berbeza parti saling mencari kesalahan dan saling tuding-menuding. Sepatutnya, jikalau penduduk Kg. Buah Pala diistilahkan sebagai rakyat maka kehendak mereka mesti didahulukan. Begitu juga dengan negeri-negeri yang diperintah oleh parti pembangkang dalam konteks Malaysia, kehendak rakyat yang mahukan pembangkang memerintah kerajaan negeri perlu didahulukan dan dihormati. Justeru itu, tidak perlulah ada 2 penghulu/penggawa, 2 ketua kampung dan 2 macam-macam lagi. Memadailah dengan 1Malaysia, 1penghulu/penggawa,1ketua kampung dan peruntukan pembangunan disalurkan terus kepada kerajaan negeri,tidak perlu JPP. Tidak perlulah ungkapan "Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional" . Rasanya, itulah 1Malaysia?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...